Szerző Téma: Egy kis logika  (Megtekintve 684 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Moderátor
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 740
  • Nem: Férfi
Dátum: 2020. Január 14. - 15:14:04
Sziasztok!

Nekem a keresztény gondolkodásomban sokat segített, amikor valamit vizsgálok néhány logikai alapelv. Ezeket szeretném megosztani Veletek,
bár tudom, hogy van, aki számára ezek már ismert dolgok. Az iskolában már nemigen tanítják ezeket, mert sátánnak nem érdeke, kivéve egy-két szakmát.

Hallottatok már a tézis-antitézis elvéről???

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Moderátor
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 740
  • Nem: Férfi
Válasz #1 Dátum: 2020. Január 14. - 15:40:09
A tézis-antitézis elv

Logikai szabály (Isten így teremtette ezt a világot), hogyha teszek egy állítást, és valaki annak az ellentétes változatát állítja, akkor a két állítás közül az egyik MINDENKÉPPEN igaz, és a másik MINDENKÉPPEN hamis, harmadik lehetőség nincs!!!

Mondok egy példát:

Te most (...Igen Te, aki most olvasol! Rólad beszélek!...) 40 éves vagy!   Ez a "tézis" (az állítás, amit állítok).  Most nézzük meg ennek az anti "tézisét", azaz az ellentétes állítását. Így szól:

Te most NEM 40 éves vagy!   Láthatjuk, hogy a két állítás közül az egyik mindenképpen igaz. Vagy a tézis, vagy az antitézis. Vagy 40 éves vagy, vagy nem vagy 40 éves, de a két állítás közül az egyik mindenképpen igaz, a másik pedig hamis. Harmadik lehetőség nincs!!!

Mondok újabb két állítást:

Holnap lesz a szülinapod (tézis)
Nem holnap lesz a szülinapod (antitézis)

Az egyik állítás MINDENKÉPPEN igaz, a másik MINDENKÉPPEN hamis.

Ez az elv nagy segítség lehet a számodra a bibliakutatásban. Mondjuk vizsgálsz egy témát, és őszintén keresed az igazságot azzal a témával
kapcsolatban. Felállítasz egy tézist, majd az antitézisét, és megnézed, hogy melyik mellett sorakoznak fel a bizonyítékok.

Könnyű dolgod van, mert azt már tudod, hogy az egyik állítás hamis, a másik pedig igaz, csak azt kell kideríteni melyik.
Én is így jártam el nemrég a nyelveken szólás vizsgálatánál. Felállítottam egy tézist, majd az antitézisét, és megnéztem, melyik mellett
sorakoznak fel a bizonyítékok. Mondok egy-két elgondolkodtató tézis-antitézist, amelyiken már a legtöbb keresztény gondolkodott:

Tézis: "Isten mindig a javamat akarja, (ezért hosszú távon úgy járok a legjobban, ha megteszem, amit mond.)
Antitézis: "Isten nem mindig a javamat akarja (ezért okosabb, ha nem mindent teszek meg, amit mond).

A két állítás közül az egyik biztosan hamis. Vajon melyik???  A zárójeles részek nem tartoznak a tézis-antitézishez, azok csak a következmények, csak úgy mellékesen írtam őket oda...

Ha "Tézis" az igaz, és Isten mindig a javamat akarja, akkor vajon hogyan lenne ésszerű élnem? Célszerű lenne meghallgatnom, mi az Ő akarata a számomra???? Célszerű lenne megtennem, amit mond???
« Utoljára szerkesztve: 2020. Január 14. - 15:41:59 írta Lucius »

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #2 Dátum: 2020. Január 14. - 19:59:20
Tézis: Isten mindig a javamat akarja.
Antitézis: Isten nem akarja mindig a javamat.

Tézis: Csalhatatlanul felismerem Isten hangját és akaratát.

Antitézis: Nem ismerem fel csalhatatlanul Isten hangját és akaratát.

Tézis: Isten az én alkalmatlan voltom ellenére is végigviszi akaratát az életemben.

Antitézis: Isten az én alkalmatlan voltom miatt nem viszi végre az akaratát az életemben.

Tézis: Isten Mindenható
Antitézis: Isten nem Mindenható

Tézis: Isten bábként hajol meg a szabad akaratom előtt.
Antitézis: Isten nem hajlik meg bábként a szabad akaratom előtt.

Tézis: Isten több, mint aki a tézissel és antitézissel meghatározható.
Antitézis: Isten tézissel és antitézissel meghatározható.

Tézis: A Biblia minden tanítása tézissel és antitézissel mindig bizonyítható.
Antitézis: A Biblia nem minden tanítása bizonyítható tézissel és antitézissel.

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Moderátor
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 740
  • Nem: Férfi
Válasz #3 Dátum: 2020. Január 14. - 20:59:47
Tézis: Isten mindig a javamat akarja.
Antitézis: Isten nem akarja mindig a javamat.

Tézis: Csalhatatlanul felismerem Isten hangját és akaratát.

Antitézis: Nem ismerem fel csalhatatlanul Isten hangját és akaratát.

Tézis: Isten az én alkalmatlan voltom ellenére is végigviszi akaratát az életemben.

Antitézis: Isten az én alkalmatlan voltom miatt nem viszi végre az akaratát az életemben.

Tézis: Isten Mindenható
Antitézis: Isten nem Mindenható

Tézis: Isten bábként hajol meg a szabad akaratom előtt.
Antitézis: Isten nem hajlik meg bábként a szabad akaratom előtt.

Tézis: Isten több, mint aki a tézissel és antitézissel meghatározható.
Antitézis: Isten tézissel és antitézissel meghatározható.

Tézis: A Biblia minden tanítása tézissel és antitézissel mindig bizonyítható.
Antitézis: A Biblia nem minden tanítása bizonyítható tézissel és antitézissel.

 O0

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Moderátor
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 740
  • Nem: Férfi
Válasz #4 Dátum: 2020. Január 14. - 21:24:27
"A tézis-antitézis, ahogyan Csaba az imént már rávilágított, nem csodaszer, azonban segíthet, hogy tisztán lássunk tényeket.
Beszivárgott az oktatásba, és ezáltal az agyunkba, hogy semmit sem tudhatunk biztosan, minden viszonylagos, stb.
Ez azonban egyszerűen hazugság. A tézis-antitézis segíthet eloszlatni a kételyeinket, segíthet bibliai igazságok
feltárásában."

Az iménti "idézőjelbe tett rész tézis-antitézisben elmondva így hangzik:

A tézis-antitézis segíthet bibliai igazságok feltárásában ----  A tézis-antitézis nem segíthet bibliai igazságok feltárásában.

... ... A két megállapítás valamelyike hazugság!


Ha elkezdünk tézis antitézissel gondolkodni, van néhány szabály, amit be kell tartanunk:

1. Pontosan definiálnunk kell, hogy mit értünk egy-egy fogalmon.

Mondok egy példát:

Tézis: A fal a szobámban zöld
Antitézis: A fal a szobámban NEM zöld.

Elhatározzuk, hogy úgy döntjük el, melyik igaz, hogy megkérdezünk 3 embert. Ez logikusnak tűnik.

Aztán behívunk az utcáról találomra 3 embert, egy jól látót és két színvakot, hogy mondjon véleményt. A jól látó zöldnek mondja, a színvakok viszont pirosnak.
Ezzel meg is született az eredmény: "A szobám fala NEM zöld."  Emellett áll több bizonyíték.

Pedig ez tévedés, mert valójában zöld, csak a színvakok nem látták helyesen.

Hol követtük el a hibát?  A felállított tézis-antitézis helyes volt, nem azzal volt a baj.
A hiba abban van, hogy nem definiáltuk pontosan, mit jelent az, hogy "zöld"
Az a zöld szín, amit egy utcáról behívott ember zöldnek lát?
Vagy inkább akkor zöld egy fal, ha a róla visszaverődött fény hullámhossza megfelel a zöld színnek?

Ha a vizsgálat előtt pontosan definiáltuk volna, hogy mit értünk "zöld szín alatt", mondjuk egy megfelelő fény hullámhosszt, akkor
inkább egy műszert hoztunk volna, amely képes azt mérni, és így nem tévedtünk volna.

Éppen így, pontosan definiálnunk kell, mit értünk egy-egy fogalom alatt, mielőtt vizsgálnánk.

Tézis: Isten törvényét meg kell tartani
Antitézis: Isten törvényét nem kell megtartani

Mit értsünk "Isten törvénye alatt?  A mózesi törvényt? A szeretet törvényét? A tízparncsolatot?
Mit értsünk azon, hogy meg kell tartani:  Meg kell cselekedni? Meg kell tartani az emlékezetünkben? Be kell teljesíteni, mint próféciát???

Amíg mindezeket nem tisztázzuk,  általában elbeszélünk egymás mellett.

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Moderátor
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 740
  • Nem: Férfi
Válasz #5 Dátum: 2020. Január 15. - 11:14:44
A 2. dolog, amire ügyelnünk kell, hogy a tézis-antitézist HELYESEN kell felállítanunk.

Tézis: A fal a szobámban zöld
Antitézis: A fal a szobámban NEM zöld. 

Ez egy helyesen felállított tézis-antitézis, így vonatkozik rá a tézis-antitézis szabály, azaz "a két állítás közül az egyik BIZTOSAN igaz, a másik BIZTOSAN hamis,
harmadik lehetőség nincs."

Ha azonban a következő két állítást teszem:

A) "A fal a szobámban zöld."
B) "A fal a szobámban kék." , akkor ez nem tézis-antitézis.

Egy ilyen állításra nem vonatkoznak a tézis-antitézis szabályai. Nem biztos, hogy az egyik állítás igaz, mert lehet, hogy a szobám fala se nem zöld, se nem kék, hanem piros.

A fenti két állítás nem "tézis-antitézis", hanem két olyan állítás, amelyek egymásnak ellent mondanak. Ez két, egymásnak "ellentmondó" állítás. Nem egymással "ellentétes" állítás, mint a tézis-antitézis, hanem egymásnak "ellentmondó" állítás.

Ha két állítás egymásnak ellentmond, akkor ezekről csak annyit tudhatunk biztosan, hogy legalább az egyik, vagy akár mindkét állítás az biztosan hamis.
Semmi mást nem tudunk előre. A tézis-antitézisnél már előre tudjuk, hogy az egyik biztosan igaz, itt azonban nem tudunk ilyesmiről. Lehet, hogy mindkét állítás hamis.

A helyes tézis-antitézishez a trükk az, hogy meg kell néznünk, mi a "logikai állítmány", és azt kell egy antitézissel, a pontos ellentettjével megtagadnunk.

Tézis: "Minden macska szeret fára mászni."   A "logikai állítmány, amit állítunk az, hogy "MINDEN (macska)"  Ezt kell most pontosan megtagadnunk az ellentettjével,  a helyes antizéziehez.

A "minden" ellentét párja a "nem minden"   Tehát a helyes antitézis így hangzik: "Nem minden macska szeret fára mászni".

Mondhatom ehelyett azt is antitézisnek, hogy "egyetlen macska sem szeret fára mászni?

Az "egyetlen macska sem szeret fára mászni", nem az antitézise a "Minden macska szeret fára mászni" állításnak.


Miért is:
A "minden" antitézise a "nem minden", de nem antitézise a "mindennek" az "egyetlen (egy) sem"
Már elmondtam, hogy meg kell nézni, hogy mi a logikai állítmány, és azt kell megtagadnunk az ellentettjével:

Nézzük meg most, hogy mi az antitézise az "egyetlen (egy) sem"-nek:

Tézis: "Egyetlen egy macska sem szeret fára mászni"
Antitézis: "Legalább egy macska (a világon) szeret fára mászni"

Ez egy helyesen felállított tézis -antitézis, a két állítás közül az egyik biztosan igaz, a másik biztosan hamis.

Mondok HELYES ellentét párokat:

Minden - Nem minden
Sok- Nem sok
Kevés - Nem kevés
Szegény-Nem szegény
Legalább egy - Egyetlen egy sem
Igaz - Nem igaz (más néven hamis)

Ellenőrző kérdés:
Antitézise-e a "kövérnek" a "sovány"???

Pl: "Ez az ember ott, kövér"
Antitézise-e ennek a következő: "Ez az ember ott, sovány" ???

Helyes válasz: NEM!

A "kövér" antitézise a "nem kövér", tehát a helyes antitézis így hangzik: "Ez az ember ott, nem kövér".
« Utoljára szerkesztve: 2020. Január 16. - 08:28:19 írta Lucius »

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Moderátor
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 740
  • Nem: Férfi
Válasz #6 Dátum: 2020. December 01. - 09:58:17
Továbbá:

Valami vagy az AKARATA valakinek, vagy NEM az akarata.
A tézis-antitézis elve kizárja, hogy egyszerre az akarata is legyen,
meg nem is.

Minden Isten akarata lenne ezen a földön???

Vagy minden az akarata   -----   vagy nem minden az akarata. -----  3. lehetőség nincs.
A két állítás közül az egyik hazugság.

Nincsen olyan, hogy "megengedő akarata".
Nincsen olyan, hogy "elszenvedő akarata"

Ezek a kifejezések mind-mind próbálják elhomályosítani, elködösíteni, homályba burkolni
azt az igazságot, hogy NEM MINDEN Isten akarata ezen a földön.

Ha én előre tudok arról, hogy a fiam nagyon be fog rúgni a holnapi házibulin, és nem akadályozom azt
meg valami miatt, akkor nem mondhatjuk azt, hogy a lerészegedését én akartam. Ehelyett inkább ő akarta,
én pedig csak nem akadályoztam ebben meg.

Ezt az igazságot viszont elhomályosíthatom, ha akarom, és azt mondom, hogy ez az én "megengedő akaratom volt".
Tudtam róla, és megengedtem, tehát a "megengedő akaratom volt".
Igazat mondanék??? Az akaratom volt?

Nem! A "megengedő akaratom", az valójában NEM AZ ÉN AKARATOM!
  :okit :okit :okit A "Megengedő akarat" kifejezés lecsupaszítva valójában ezt jelenti: "Megengedtem, hogy ne az én akaratom legyen meg! "


Több ige is egyértelműen kimondja, hogy olyan dolgok történnek, történtek a világunkban,
amelyek nem Isten akaratai, ebből logikusan következik, hogy ebben a világban

Nem MINDEN Isten akarata!

Ezékiel 13:22 - 13:23

Mivel hazugsággal szomorítjátok meg az igaznak szívét, holott én nem akarom őt bántani, a hitetlen kezeit viszont megerősítitek úgy, hogy nem tér meg gonosz útjáról, hogy életben maradjon,    ezért nem látjátok többé a hiábavalóságokat, és nem jövendölgettek többé jövendőt. Mert megszabadítom kezetekből népemet, és megtudjátok, hogy én vagyok az ÚR. 

Tehát Isten nem akarja bántani az igazat!  A hamis próféták viszont akarják, és egy ideig, amíg Isten közbe nem lép, bántják is.
Egy ideig tehát nem Isten akarata érvényesül.

A számunkra viszont az a jó, ha Isten akarata érvényesül.
Ezért is kell imádkoznunk érte:

Jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is.  (Máté 6:10)

Ha MÁR MOST is mindig Isten akarata lenne meg a Földön is, és nemcsak a Mennyben, akkor
nem kellene érte imádkoznunk. Csak hálát adnunk.

Igen, Isten mindenről tud, ez igaz, de nem minden az Ő akarata, ami jelenleg történik a Földön, ez is igaz.
Ehelyett van, ami az Ő akarata valóban, van, ami a miénk, vagy más embertársunké, és van, ami az ördögé.
Természetesen a sok-sok egyéni akarat mellett is végül meg fog valósulni az, amit Isten a mi sok-sok
egyéni akaratunkat előre látva már jó előre, még a Föld teremtése előtt eltervezett.
« Utoljára szerkesztve: 2020. December 01. - 11:00:02 írta Lucius »

Az Úr a mi igazságunk...