Szia Csaba!
A hit magja, azt hiszem, még nem az üdvözítő hitet jelenti. Voltak korai keresztyén gondolkodók, és későbbiek is, akik vallották azt, hogy van egy veleszületett készség, képesség - hitre, van egy vallásos fogékonyság.
Valóban az Istentudat és a hit magocskája, kezdeménye nem ugyanaz.
A hit magja, amire gondoltam, az még nem az üdvözítő hit, hanem egy általános hit, - vagy annak a kezdeménye - amely tudja, hogy van egy Teremtő, aki a világot és minket megalkotott. (Róma 1:18-32) Ez a hit még nem üdvözít. (Csak a Krisztusról szóló beszéd, ismeret, evangélium). Talán ezen a "fázison" mindannyian átesünk, ki jobban, ki kevésbé, ki úgy, hogy felismeri a természetből Isten létét, ki úgy, hogy ennek ellenére tagadja, elutasítja.
De nem biztos, hogy a hit magjának ezt kellene tekinteni, legfeljebb
az általános értelemben vett hit magjának. Nekem nagyon tetszett, amit levezettél az igéből arról, hogy
az üdvözítő hit hogyan fogan meg az ember szívében, milyen eszközök által, milyen úton-módon.
Az Isten-tudattal kapcsolatban
Pl. betegség, bajba jutás esetén Isten keresése. Szóval van ilyen, azt hiszem, a magukat nem keresztyénnek vallók között is, szinte minden ember életében, amikor Istenhez kiáltott .... de utána, hogy elmúlt a veszély, megfeledkezett Istenről. Itt csak egy földi bajból való kimenekedés állt a középpontban, nem az örökélet.
Szóval arra gondolok, hogy az Isten létezésének a tudata ott van a lelkünk mélyén, az ember keresi ezt a Lényt, mert ez egy kiolthatatlan vágy az ember szívében. És itt az Isten-tudat már-már átcsap a hitbe. De még nem az üdvözítő hit ez, hanem az általános Isten-hit. Jó esetben lehet kapcsolat (nem azonosság) az Isten-tudat és az általános hit között is.
Van a Bibliában is egy nagyon szép példa a hit fajtáira, változásaira egy ember életében. A kapernaumi századosnak (Mt 8, Lk 7, Jn 4) nagy hite volt, azonban ez nem volt üdvözítő hit. Hallania kellett Péter prédikációját, ahhoz, hogy üdvözülhessen (ApCsel 10)
Annyit látok ebből a történetből, és a magam életéből is, hogy volt ugyan az általános, Isten létezésébe, sőt erejébe vetett hit, és ez fontos volt, mégis az üdvözítő hit egy minőségileg más dolog. Az általános hit előzmény, út is, de mégis van egy radikális váltás, nem folyik át az egyik a másikba, hanem van egy pillanat, amikor megérkezik az üdvözítő hit. Úgy gondolom, hogy amikor a Biblia arról beszél, hogy a hit ajándék, akkor erről a fajta hitről beszél, ami fentről való, előtte nem volt jelen az ember szívében. Valahogy az újjászületéssel is kapcsolatban állhat.
Most megállok, remélem, nem voltam túl zavaros.