Szerző Téma: Kommentek, észrevételek az "Arminiánizmus Vs. Kálvinizmus" -topichoz  (Megtekintve 7521 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Kedves Testvérek!

Az áttekinthetőség és olvasmányosság kedvéért az "Arminiánizmus Vs. Kálvinizmus"-topicban nem állt lehetőségünkben minden egyes igét pontokként felsorolni és megvizsgálni, amelyek LÁTSZÓLAG Arminius tantételeit igazolják.
Arra gondoltunk, hogy ebben a topicban bárki közzé tehet olyan általa ismert igehelyet, amely véleménye szerint Arminius tantételeinek bármely pontját alátámaszthatná!
Ezeket az igehelyeket a Biblia egyéb kijelentéseivel összevetve, közössen próbáljuk meg értelmezni, hogy mindannyian épűljünk általuk!
:2smitten:
Virág & Csaba
« Utoljára szerkesztve: 2011. Május 29. - 12:50:00 írta Virág »

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4598
  • Nem: Nő
Szeretnék hozni egy igét, ami számomra nem csupán etikai vonalon, de metafizikai (teológiai) szempontból is ellentmondani látszik az eleve elrendelésnek.  :szelid:

"Isten .... aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az igazság megismerésére." 1Tim 2:4

 :2smitten:

(Ui: Szeretném elmondani, hogy több évi küzdelem, a témával való foglalkozás után, a Biblia alapján úgy látom, a predestináció létező dolog. Ennek ellenére vannak igék, amelyek értelmezése számomra nehéznek tűnnek, a fenti ige is erre példa.)
« Utoljára szerkesztve: 2011. Május 30. - 21:02:58 írta Virág »

Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Szia Virág! :2smitten:
Amikor ismerkedtem a predesztinácíó kérdésével, az általad hozott ige volt a bizonytalanságom legfőbb oka.
Sokáig nem tudtam vele mit kezdeni, hiszen egyértelműen úgy fest, mintha Arminius 3. pontját, az Univerzális megváltást hírdetné.
Mielött bármit mondanánk az igehelyről, vizsgáljuk meg, hogy az üdvösség tekintetében "minden","mindenki"-kifejezést hol használja még a Biblia.
"Nem késik el az ígérettel az Úr, mint némelyek késedelemnek tartják; hanem hosszan tűr érettünk, NEM AKARVÁN, HOGY NÉMELYEK ELVESZENEK, hanem hogy MINDENKI MEGTÉRÉSRE JUSSON."
2Pét. 3:9

Nos, ha ezen az igehelyen a "MINDENKI MEGTÉRÉSRE JUSSON"-kifejezés alatt a VILÁGON ÉLŐ ÖSSZES EMBERT ÉRTJÜK, akkor az Úr Jézus Krisztus sosem térne vissza, hiszen a Biblia nyíltan tanítja, hogy sokan el fognak kárhozni!
Azt is tudjuk, hogy Jézus ismeri az Ő juhait
( Jn.10:27), tehát nyílvánvaló, hogy az Ő megtérésükre vár, azt se feledjük el, hogy Jézus az Atyától kapja a juhait ( Jn.10:29), ezért az Atya ismeri és tudja az előre elrendelt számukat. Tehát Jézus a  "pogányok teljességének bemenetelére" az az megtérésére vár, s nem a világ minden emberére! vö. Róm.11:25
Mivel Ésaiásnál olvashattuk, hogy Isten az Ő akarátát mindig véghez viszi, ezért az is egyértelmű, hogy a 1Tim. 2:4-ben szereplő "MINDEN EMBER IDVEZÜLJÖN ÉS AZ IGAZSÁG ISMERETÉRE ELJUSSON"- kifejezés alatt sem a világ minden egyes emberét kell értenünk!
Ha tanúlmányozzuk a szövegkörnyezetet, a megoldást is megfogjuk lelni!
"Intelek azért mindenek előtt, hogy tartasranak könyörgések, imádságok, esedezések, hálaadások MINDEN EMBEREKÉRT.
KIRÁLYOKÉRT ÉS MINDEN MÉLTÓSÁGBAN LEVŐKÉRT..."
1Tim.2:1-2
Tisztán beláthatjuk, hogy itt a MINDEN EMBEREKÉRT VALÓ imádságok, esedezések stb. A MINDEN RANGÚ, TÁRSADALMI HELYZETŰ EMBERRE UTAL,s nem a világon élő minden egyes emberre.
Éppen ebből következik, hogy a 4. és 6. versekben szereplő "minden ember", "mindenkiért" kifejezések a Minden társadalmi helyzetű Megváltottakra utalnak, akár királyok, akár fejedelmek, akár közemberek...
« Utoljára szerkesztve: 2011. Május 31. - 07:50:32 írta Virág »

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Amennyiben a Timotheusi igeszakaszt a világ minden emberére vonatkoztatjuk, nem csak az eleve elrendelést tagadjuk meg, hanem szembehelyezkedünk a Kálvinizmus mind az 5 pontjával, s a Biblia számtalan igehelyével, valamint Isten szuverén hatalmával és a Váltságmű tökéletes voltával.
Remélem nem fogalmaztam sehol sem érthetetlen módon! :szelid:
:2smitten:
« Utoljára szerkesztve: 2011. Május 31. - 07:51:04 írta Virág »

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4598
  • Nem: Nő
Nagyon érthető volt számomra. Köszönöm  :szelid: :2smitten:

Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Szivesen, bocsi, hogy tegnap "közbe írtam" a hsz-ednek, de nem fértem ki egy hozzászólásban!
:2smitten:
« Utoljára szerkesztve: 2011. Május 31. - 12:01:37 írta Virág »

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4598
  • Nem: Nő
Semmi gond, azt kitöröltem, és újraírtam. Te bocs, hogy belekotyogtam  :szelid: :2smitten:

Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4598
  • Nem: Nő
Válasz #7 Dátum: 2011. Június 01. - 19:07:10
Szia Csaba!   :hi

A Jn 12:47 igével kapcsolatban szeretnék kérdezni.

"(47) És ha valaki hallja az én beszédeimet és nem hisz, én nem kárhoztatom azt: mert nem azért jöttem, hogy kárhoztassam a világot, hanem hogy megtartsam a világot. (48) A ki megvet engem és nem veszi be az én beszédeimet, van annak, a ki őt kárhoztassa: a beszéd, a melyet szólottam, az kárhoztatja azt az utolsó napon. " (Károli)

"(47) Ha valaki hallja az én beszédeimet, és nem tartja meg azokat, én nem ítélem el azt; mert nem azért jöttem, hogy elítéljem a világot, hanem azért, hogy megmentsem. (48) Aki elvet engem, és nem fogadja el az én beszédeimet, annak van ítélő bírája: az az ige, amelyet szóltam, az ítéli el őt az utolsó napon." (Újfordítás)

Az Úr Jézus azt mondja, hogy nem azért jött, hogy elítélje a világot, hanem hogy megmentse. Akkor feltételezem, itt a világ szót a választottak körére lehet érteni. (?)
Az ige első felében azonban azt mondja, hogy aki hallja és nem tartja meg az Ő beszédeit ... azt ő nem ítéli el. Azonban aki nem tartja meg Jézus beszédeit, azt tudjuk, hogy a kárhozat lesz a sorsa - tehát nem választott. Ebből az igéből a világ szónak egyszerre két jelentése is kiviláglik, ami gondolom nem lehetséges. A világ - mint a választottak köre (akiket megment Jézus), és a világból azok, akik nem hallgatnak Jézus szavára - itt a világ, mint Istennel szemben álló közeg szerepel, ez az általános értelmezése amúgy is a szónak a hívők körében. Ez a kettő ellentétes. És maga az egész igében az eleve elrendeléssel szemben az egyéni felelősség kerül az előtérbe.

Jó lenne egy kicsit kibogozni a szálakat. vmosoly7 vmosoly1

 :konyv1:

Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #8 Dátum: 2011. Június 01. - 22:01:35
Szia Virágom! :2smitten:

Jól látod a kérdést, a "VILÁG" -kifejezés egyaránt jelentheti a teljes Föld bolygót és minden lakóját, s jelentheti egyben a VÁLASZTOTTAK csoportját is!

Vizsgáljuk meg Jézus hármas tisztségét, hogy szavait a megfelelő helyre rakhassuk!

Amikor Jézus ezeket a szavakat mondta Kru. 33-környékén, a prófétai és nem a királyi tisztségét viselte, így ez időtájt nem ítélt, s nem kárhoztatott senkit.
Maga az Úr mondja, hogy Királyként fog visszatérni, az ítélkezés hatalmával:
"Mert az Atya nem ítél senkit, hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta."
Jn. 5:22
vö. Mt.25:31-46

Azt is láthatjuk, hogy Jézus a Főpapi tisztségében nem a Világért, hanem az Ővéiért imádkozik!
" Én ezekért könyörgök: NEM A VILÁGÉRT KÖNYÖRGÖK, HANEM AZOKÉRT, AKIKET NÉKEM ADTÁL, MERT A TIÉID."
Jn. 17:9

Végezetűl arról kell szólanom, hogy az Eleve elrendelés nem helyezi hatályon kívűl az ember etikai-erkölcsi felelősségét!
Tehát amikor nem hallgattak Jézusnak, mint prófétának a beszédére, ez a beszéd fogja kárhoztatni őket Jézus, mint király előtt!
:2smitten:
« Utoljára szerkesztve: 2011. Június 01. - 22:23:55 írta Virág »

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4598
  • Nem: Nő
Válasz #9 Dátum: 2011. Június 01. - 22:22:09
Köszönöm szépen Csaba!  :2smitten: :2smitten:

Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Nem elérhető zsotza

  • Utolsó utáni csavar Isten gépezetében.
  • Törzstag
  • *
  • Hozzászólások: 1074
  • Nem: Férfi
  • Takarító- kistestvér
Válasz #10 Dátum: 2011. Június 02. - 09:29:36
Engem   egyre  inkább megerősítenek  eme  levezetések,hogy igazán  ezt a  témakört  (Eleve  elrendelés -kontra- szabad  akarat)  igazán az  Örökkévalóságban  tudjuk  megérteni.  Ha  nincs  szabadság,és  lehetőség  a megtérésre,egy  csomó  Ige  érthetetlen  lenne   szerintem.  >>"Hiszen nem kívánom én a bűnös ember halálát - így szól az én Uram, az ÚR -, hanem azt, hogy megtérjen útjáról, és éljen"<< (Ezékiel 18: 23)  Tanúul hívom ma ellenetek az eget és a földet, hogy előtökbe adtam az életet és a halált, az áldást és az átkot. Válaszd hát az életet, hogy élhess te és utódaid is! (5.Mózes 30:19)
« Utoljára szerkesztve: 2011. Június 02. - 09:37:24 írta zsotza »

"Leben,und leben lassen!"


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #11 Dátum: 2011. Június 02. - 10:18:13
Szia Zsotza! :2smitten:

Ahogy már Virágnak is írtam, az eleve elrendelés nem zárja ki az ember erkölcsi és etikai felelősségét!
Isten valóban nem gyönyörködik a hitetlen halálában, ha így lenne mindannyiunkat meghagyna a bűneinkben, hogy kárhozatra jussunk!
Az Ószövetségi igehelyek a VÁLASZTOTT  NEMZET erkölcsi felelősségén keresztűl tanítanak bennünket az engedelmességre.
Áldást és átkot helyezett Izrael elé a Mindenható Isten, no meg a törvényt, amelynek az ember képtelen engedelmeskedni, ez nem csak Izraelre, hanem minden emberre vonatkozik!
Ahogy Zoltán testvérünk is megfogalmazta az Alfán, nem a Megváltás  az engedelmesség következménye, hanem az engedelmesség a Megváltásé!
Nem a "szabad akaratunk" tett szabaddá az engedelmességre, hanem a Krisztusban való kiválasztottságunk!
:2smitten:
« Utoljára szerkesztve: 2011. Június 02. - 10:36:07 írta Virág »

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13