ISTENNEK TETSZŐ
ISTENTISZTELET
Horváth Géza
Pasarét, 2014. január 26. (vasárnap)
Lekció: ApCsel 2,42-47
Alapige: 3Mózes 23,1-3Azután így beszélt Mózeshez az Úr: Szólj Izráel fiaihoz, és mondd el nekik, hogy melyek az Úr ünnepei, amelyeket ki kell hirdetnetek, szent ünnepre való hívással. Ezek az én ünnepeim:
Hat napon át végezhetitek munkátokat, de a hetedik napon teljes nyugalom le-
gyen szent összegyülekezéssel. Semmi munkát ne végezzetek; az Úrtól rendelt pihe- nőnap legyen az mindenütt, ahol laktok.
Imádkozzunk!
Köszönjük, Urunk, hogy előtted állva, neked hódolva folytathatjuk az előbbi éne- ket, és megvallhatjuk ismét, hogy nagy kiváltságnak tartjuk, hogy színed elé engedsz bennünket, hiszen szentséged, tisztaságod, igazságod nem tűri a szentségtelenséget, a tisztátalanságot és azért mondtad többször: a nép ne jöjjön fel a hegyre, csak Mó- zes mehetett oda.
Engedd valóban így látnunk, Urunk, hogy milyen nagy kiváltság, hogy bennün- ket, bűnösöket, vagy bennünket, olyan bűnösöket, akiknek megkegyelmeztél, és bű- nüket a tenger mélyére vetetted, mégis a te hatalmas, szent színed elé engedsz. Mi több: megjelensz közöttünk, Urunk. Itt vagy a középen, és még ennél is nagyobb dolog, hogy megszólalsz közöttünk, van mondanivalód a számunkra. Nem fordulsz el szótlanul tőlünk, hiszen ha elfordulnál, akkor mi a sírba szállókhoz volnánk ha- sonlóak.
Köszönjük neked azt a nagy kegyelmet, amely Krisztusban felénk hajolt, amely felemelt, életre hívott, megszentelt, megigazított, megdicsőített, és vallhatjuk mi is boldogan: nincs kárhoztatás, kicsoda vádolja Isten választottait. Ha Isten velünk, ki- csoda ellenünk! Senki nincs, bizonnyal nincs.
Áldj meg bennünket, áldd meg a te népedet, Urunk nemcsak itt, hanem szerte az egész világon, ahol ma összegyülekeznek, és ahol előtted hódolnak, téged tisztelnek.
Ámen.
Igehirdetés
Hónapok óta forgatom szívemben, hogy egyszer jó lenne a gyülekezet közössé- gében beszélni arról, hogy az ige szerint mi is az istentisztelet, melyek az elemei, ami- nek sorrendjét úgy hívjuk: liturgia, és hogyan gyülekezzünk ide, az Isten templomába
vasárnaponként vagy ünnepnaponként. Vannak itt testvérek, akik évtizedek óta ez-
zel tisztában vannak, de ilyenkor nézzünk azokra a testvéreinkre is, akik talán nem régen járnak a gyülekezetbe, és szeretnék egyszer hallani vagy megtudni, hogy miért fontos az istentisztelet. Hogy mi és hogyan követi egymást, miért éppen így követik egymást ezek a liturgikus elemek, és megnéznénk röviden a végén, hogyan készüljünk, hogyan vegyünk részt az istentiszteleten.
Többször és többektől halljuk mi, lelkipásztorok azt, azt a kérdést, hogy miért olyan fontos, hogy részt vegyünk az istentiszteleten. Sokan kicsit felháborodnak, ami- kor ezt forszírozzuk, amikor hívjuk őket a templomba istentiszteletre. Ma már többek- től azt is halljuk, hogy meghallgatják interneten, mert a mai modern korban erre is van lehetőség. Sőt van, ahol már az istentiszteletet egyenes adásban is közvetítik. Te- hát nem muszáj eljönni. Többektől halljuk azt is, hogy ha hétfőn valamilyen nehéz napjuk lesz, és most vizsgaidőszakban a fiatalok mondhatják: akkor vasárnap tanul- nunk kell a másnapi kemény vizsgára. Vagy ha valami közbejön nekünk, felnőttek- nek is, akkor nyugodtan elhagyhatjuk. Elég, ha néha-néha megmutatjuk magunkat.
Nézzük meg, Isten igéje mit mond arról a szent összegyülekezésről, amit a 3Mó- zes könyvében olvasunk, és amely gondolat a Bibliában több helyen előfordul és meg- jelenik.
A Cselekedetek könyve 2. fejezetében olvassuk, hogy azok, akik pünkösdkor meg- tértek, mivel voltak foglalatosak. Összegyűltek a templomban és házanként, és foglalkoztak a tanítással, a kenyér megtörésével, a szeretet-szolgálattal. Egymást támogatták és megélték azt a közösséget, amelyet Isten rendelt a népe számára.
Bizonyára többen látták, hogy a bejáratnál lévő két oszlopon két igéstábla van kirakva: „A Mester itt van és hív téged” — „Barátom, miért jöttél?” — ezt azért mon- dom, mert akik itt jönnek be, ezen a kis ajtón, azok esetleg nem látják ezt a két
igéstáblát, kimenetelkor sem lehet látni, ott másik két ige van, ezeket is érdemes elolvasni és szívünkben elvinni.
Az egyik: „A Mester itt van és hív téged” a másik: „Barátom, miért jöttél?” Az egyik kijelentés, egy tény, a másik egy kérdés. Miért vagyunk együtt? Olyan jó, hogy ebben az igében benne van az a válasz: azért, mert a Mester itt van, és hív bennün-
ket. A másik kérdés: miért is jövünk az istentiszteletre.
Olyan nagy csoda, hogy Isten itt van közöttünk, nem az a csoda, hogy mi itt va- gyunk. Az is csoda, hiszen lehetnénk máshol. Az itt levők közül többen elmondhat- ják, hogy máshol kerestem a boldogságom — ahogy az egyik énekünk mondja —, vol- tak olyan vasárnapok, amelyeket máshol töltöttünk, vagy máshogyan töltöttünk, mint most. De az a még nagyobb csoda, hogy Isten itt van közöttünk, hogy Jézus Krisztus megjelenik az övéi között. Úgy, mint a feltámadás után, amikor megjelenik az övéi kö- zött, és rájuk köszön: Békesség nektek! — és ebből gyógyulás, hiterősödés támad. Tud- juk, az egyik tanítvány leborul Jézus elé, és azt mondja: „én Uram, és én Istenem!” Ez az igaz istentisztelet, amikor megérti valaki, hogy Jézus a középen van, minden csend- re térjen azért, és legyen ez az eredménye ennek: „Én Uram, én Istenem”.
Sokan kérdezik, különösen ünnepek előtt: mikor kezdődik az istentisztelet? Arra kíváncsiak, hogy 9-kor, 11-kor és este 6-kor lesz-e istentisztelet, és nem 8-kor, 10-kor, ahogy megszoktuk. Nekem azért furcsa ez, mert legszívesebben azt válaszolnám, hogy az istentisztelet akkor kezdődik, amikor neked felragyog a Krisztus. — Tudom, hogy itt a templomi gyülekezeti istentiszteletet kérdezik.
A Biblia szerint az Isten tisztelete akkor kezdődik, amikor valaki számára Jézus Krisztus személyes Megváltóvá válik, mert attól kezdve tudjuk tisztelni az Istent. Attól kezdve az ember már képes arra is. Addig ugyanis nem képes rá. Azt mondja a mi KÁTÉ-nk: Addig hajlandó vagyok Isten és felebarátom gyűlölésére. Ez szárma- zik az én bűnös természetemből. Ez származik abból a bűnből, amely rám kiáradt, és amelyet napról-napra szaporítok.
Olyan szép az az ének, amit az előbb énekeltünk. Az egyik versében van, hogy a mi atyáink addig, míg meg nem ismertek téged, nem tiszteltek. De mihelyt valaki megismeri Jézus Krisztust, kezdi tisztelni az Istent.
Jónéhány évvel ezelőtt volt a TV-ben egy riport. Megható volt, azért emlékszem rá. Egy nagymamát mutattak be, aki sok unokáját felnevelte. Hat vagy hét gyerek volt a családban. A szülők balesetben haltak meg — vagy valamilyen tragédia volt a családban. Ez a nagymama felnevelte a hat vagy hét gyermeket. A TV bemutatta egy napját ennek a nagymamának. Reggeltől kezdve, ahogy a gyerekeket felöltözteti, el- küldi az iskolába, hogyan várja őket haza, főzi meg az ebédet, aztán mosnia és vasalnia is kell. Megkérdezték: hogy van ereje hozzá? Elmondta: a szeretet ad nekem erőt. A végén meg is ajándékozták a nagymamát és a családot, és azzal fejeződött be, hogy a riporter azt mondta: kedves nagymama, minden tiszteletünk az öné. Miért mondta ezt: a tiszteletünk az öné? Azért, mert meglátták és megtudták, mit tesz ez az asszony.
Így van ez Isten tiszteletével is. Az az ember tudja Istent tisztelni, aki megérti, hogy mit tett Isten érte. Tudjuk, hogy ez sokkal több, mint ennek a nagymamának a tette és cselekedete. Péter ezt hirdeti pünkösdkor. Úgy olvassuk az igében: Istennek
nagyságos dolgait (érthetjük: Istennek nagyságos tetteit) hirdette Péter. Amikor ké- sőbb megírja egyetemes levelét a keresztyéneknek, a szétszórtságban élő hívőknek, akkor azt mondja: testvérek, ti is Istennek nagy tetteit hirdessétek, aki kihozott ti- teket a sötétségből a világosságra. Mert az az ember képes arra és kész arra, hogy Istent tisztelje, előtte hódoljon, akaratát keresse, ösvényeiben járjon, aki megismer- te, hogy mit tett érte, hogy a Szentlélek segítségével mások is megértsék és felbuz- duljanak arra, hogy valóban mit tett Isten értem, „ki mélységben jártam, bűnökben éltem, szerelme nagy volt, hű szerelméből dicső országot hozott az égből.”
Az ilyen ember elkezdi Istent tisztelni. Megérti, hogy Jézus Krisztus miért jött. Megérti, hogy mi történt a Golgota keresztjén. Elfogadja, hogy feltámadott a mi meg- igazulásunkért, és az Atya jobbján van, és azt akarja, hogy ott imádjuk Őt. Ezért az
ilyen ember életében elkezdődik az istentisztelet. A Biblia éppen ezért hangsúlyosan
mondjuk: az életistentisztelete. Az ilyen ember istentiszteleten van akkor is, amikor nem a templom székein ül. Ak- kor is, amikor nem vasárnap 8 vagy 10 óra van. Az ilyen ember Istent tiszteli a család- jában, a munkahelyén, abban a közegben, ahol él, vagy éppen ahol tartózkodik. Ő ál- landóan Istent tiszteli.
Mondok egy olyan igét, amivel minden évben kezdődik az Útmutató. „Bármit tesztek szóval vagy tettel, mindent az Úr Jézus nevében tegyetek, hálát adva az Atya Istennek Őáltala.” — olvassuk a Kolosséi levélben. Tehát: bármit tesztek szóval vagy tettel, mindent Jézus nevében cselekedjetek, hálát adva Istennek általa. — Ez tehát az istentisztelet. Vagy a Róma 12,1-ben olvassuk: „okos istentiszteletként szánjátok oda testeteket élő és szent áldozatul” — ez az okos istentisztelet. Vagy a Jakab leve- lének 1. fejezetében a végén olvassuk: az az igazi istentisztelet, hogy „meglátogatni az árvákat, az özvegyeket…” ez az okos istentisztelet. És ez nincs helyhez, időhöz kötve.
A János 4-ben azt mondja Jézus Krisztus a samáriai asszonynak: „az Isten Lélek, és akik Őt imádják, szükség, hogy Lélekben és igazságban imádják.” A samáriai asszony azt mondja: a mi atyáink itt imádták, ti meg azt mondjátok: ott kell imádni az Atyát. Helyhez van kötve? Azt mondja Jézus: nem. Az Isten imádata ahhoz van kötve, hogy az Isten Lélek, és akik imádják, Lélekben és igazságban kell imádniuk. Ez pedig állandó imádatot jelent.
Az igazi imádat személyes tapasztalat, amely nem azonos vallásos szertartások végzésével és esetleg képmutató istentisztelet bemutatásával, amely nem összeegyez- tethető Isten igéjével. Erről olvasunk például az Ézsaiás 1-ben. Ott Isten azt mondja népének, hogy nem tűröm együtt a bűnt és az ünneplést. És elmondja Isten: hozzá- tok az áldozatokat, folyik a bakok vére, és azt gondoljátok, hogy eleget tettünk az is- tentiszteletnek. Isten azt mondja: nem. Inkább engedelmeskednétek, a szívetekkel közelítenétek hozzám, inkább szeretnétek engem mindennél jobban, minthogy ab- ban a pár órában úgymond: megtartjátok az istentiszteletet. Nem tűröm együtt a bűnt és az ünneplést.
Adja meg az Úr, hogy az életünk folyamatos és állandó istentisztelet legyen. Hi- szen otthon is lehet énekelni, tudunk imádkozni. Otthon is az Ő igéjével tudunk él- ni. Be lehet zárkózni a belső szobába, és az Urat tisztelni, előtte hódolni.
Beszéljünk arról, amiről Isten igéje is beszél: a gyülekezeti istentiszteletről. Ez az, amiről sokan azt kérdezik: mikor, hány órakor kezdődik? Isten ugyanis rendelkezet arról is, hogy az Ő népe összegyűljön. Itt, a 3Mózes könyvében is olvasunk erről abban
az igében, amit felolvastam. Később a Cselekedetek könyvében, az Újszövetségben is
— nehogy valaki azt mondja: ó hát az Ószövetségi rendelkezés, az idejét múlta.
Emlékezzetek, amikor Péter és János felment az imádkozás órájára a templom- ba. Ezeket komolyan vették. És összegyülekeztek házanként is és a templomban is. Azt is elmondja az ige, mivel foglalkoztak. Elképzelhetetlen volt az istentisztelet gyü- lekezeti közösség nélkül.
Amikor Pál apostol megtér, rögtön beviszik a gyülekezetbe. Elmondja, mit tett
vele Isten, mire rendelte, milyen élménye volt neki. Hogyan találkozott Krisztussal. És a gyülekezet örvendezett azon. — Egy másik helyen olvassuk, hogy Isten a pogányoknak is adott megtérést az életre. Mikor megértik és elfogadják, hogy az Úr nö- velte a gyülekezetet az üdvözülők seregével.
Ne feledkezzünk el arról az alapvető tényről, hogy amikor egy-egy gyülekezet: a
Korinthusban élők, a Filippiben, a Galaták vidékén élők levelet kaptak, akkor min- dig egy helyhez kötött gyülekezet kapott olyan levelet, amit esetleg tovább kellett ad- niuk másoknak. Olyan körlevelek voltak ezek. Mégiscsak az a gyülekezet kapta, amely arra a helyre telepedett.
Fontos beszélni arról, hogy mit jelent számunkra a szent hely, mit jelent szá- munkra a templom, melyet szintén Isten rendelt, még azt is, hogy milyen legyen az. De ha Őt be akarták zárni a templomba, akkor kijelentette: ő nem lakik ugyan kéz- zel készített templomban. Ez azt jelenti: nem lehet kijátszani az életistentiszteletét és a templomot egymással szemben, hanem egymás mellett, egymással párhuzamo- san kell látnunk.
Mi, lelkipásztorok, sokszor hallottuk szolgálatunk alatt azokat a nézeteket: ott- hon is tudok imádkozni. Gondolom, sokan hallották mások is ezt: neki nem kell jön- nie, mert otthon is tud imádkozni. Sokan mondták: nagyobb hitem van nekem, mint annak, aki mindig a templomban ül. Mások arra hivatkoznak, hogy meghallgatják a rádióban az istentiszteletet, megnézi a TV-ben, akármilyen istentisztelet van. Kér- dés, hogy amit lát, az istentisztelet-e? Legalábbis a Biblia alapján. De ebben ő szépen megnyugszik, és a Sátán megnyugtatja a lelkét: meghallgattad, megnézted — olyan, mintha ott lettél volna.
Egyszer egy fiatalembertől ilyet is hallottam: én vasárnap sportolok, egész nap futok, hegyet mászom. Én egész vasárnap a természet templomában vagyok. Nekem nem kell templomba menni. Nagy csalódásuk lesz majd ezeknek egyszer, amikor Jé-
zus Krisztus azt fogja mondani: „sosem ismertelek titeket.” Nem találkoztam veletek.
3Mózes könyvében azt mondja az ige: Isten rendelkezik arról, hogy hat napon át dolgozzál, a hetedik nap pedig az Úré. És nemcsak azt mondja, hogy pihenj meg ezen a napon, hanem azt mondja: „legyenek szent összegyülekezéseitek” — ezt ne- vezzük istentiszteletnek. Éppen ezért a 4. parancsolat értelme, amit most olvastunk: emlékezzünk arra, hogy Isten teremtett mennyet és földet, az Ő nagyságos tetteire, és a hetedik nap megpihent, és emlékezzünk arra, hogy megszabadította az Ő né- pét. Az Ószövetség népe erre emlékezett a hetedik napon, hogy teremtő és szabadí- tó Istenünk van. Erre kell nekünk is emlékeznünk, ezért hálát adnunk.
Szabadító Istenünk van, aki a bűnnek hatalmából híven feloldozott, és annak kemény igájából szabadságra hozott. Ez az Isten azt akarja, hogy kapcsolatot tartsunk, szabad, ha hozzá vagyok kötve. Ez az én szabadságom. A halnak a kötöttsége a víz, de ez a szabadsága is. A hívő Isten- hez van kötve, és ebben a szabadságban járhat, élhet, mint Istennek vidám és bol- dog gyermeke.
Amikor Isten népe összegyülekezik, akkor azt mondja Isten: emlékezzetek arra, hogy ezt a napot megszenteltem. Az, hogy megszenteli Isten a vasárnapot, a nyuga- lom napját, azt jelenti: elválasztja a többitől. Hat napon át végezd minden dolgodat, a hetedik nap pedig meg van szentelve. Ez azt jelenti: el van választva, és ilyenkor Is- ten népe emlékezik arra, hogy elválasztott nép. Ez kifejeződik ezen a mai napon. Ki kell, hogy fejeződjön, hogy mi elválasztott nép vagyunk. Ugyanis egész héten Isten gyermeke a világban van, és jön a hetedik nap, amikor ennek az elválasztásnak a kül- ső jelét is magunkban hordozzuk, nemcsak a belső tartalmát. Miért? Azért, mert ilyenkor vasárnap, kifejezetten látszik, hogy ki hova tart, hova megy.
Amikor egy másik gyülekezetben szolgáltam, és egy-egy falun keresztül mentem, mindig érdekes volt szemlélni azokat, akik az utcán voltak. Mindenkiről látszott, ki hova megy. Látszott ki megy a kocsmába, ki megy a földekre dolgozni, és látszott, hogy ki megy a templomba. Látszott a kinézetén, s főképpen, ha az énekeskönyv a kezé- ben volt, akkor meg félreérthetetlen volt. Az egész lényén látszott, hogy el van választ- va. A választott nép pedig a választott helyre siet.
Igen, ugyanakkor az, hogy hova tartozunk, kiéi vagyunk, az istentiszteleten tu- lajdonképpen gyakorlás is, mert a mennyben is Istent tiszteli népe. A Jelenések könyvében, amikor János belelát a mennybe, és megnézi a mennyei istentiszteletet, megnézi, hogy az üdvözült sereg hogyan tiszteli Istent, hogyan kiáltja, hogy méltó a megöletett Bárány: Tied a méltóság, tied a fenség, a dicsőség. Énekli Mózes és a Bá- rány énekét. Isten összehoz bennünket.
Azt mondta: legyen összegyülekezésünk, mert megvan az Ő nyugalmába való bemenetel ígérete. Majd eljön az idő, amikor a hívő számára valóságosan is csak is-
tentisztelet lesz minden. Amikor megnyugszunk a mi fáradtságunktól — mondja az
ige. Amikor csak Istent fogjuk tisztelni bűntől, akadályoktól mentesen, a testtől men- tesen, és örökké áldhatjuk az Ő drága nevét.
Istentisztelet azt jelenti: együtt a család. Mennyire várjátok, hogy a család együtt legyen. Ma már a technika segítségével napi kapcsolatban lehetnek a távol lévő családtagokkal is. De az olyan, mint amikor ott ül az asztalnál? Akik ezt teszik, alig vár- ják, hogy a családtag hazajöjjön, hogy együtt legyen a család, és nem elégszenek meg azzal, hogy a technika segítségével tartsák a kapcsolatot.
Istentisztelet azt jelenti: együtt a család. Várt és hívott bennünket. Összehívott bennünket a családfő, az egyház feje, Jézus Krisztus egybehívja a megváltott népét, és azt mondja: legyenek szent összegyülekezéseitek, amikor megálltok a színem előtt, amikor beszélek veletek, amikor gyönyörködhettek bennem. — Adja az Úr, hogy így legyen!
Még arról néhány szót: van egy belső tartalom és van egy külső forma. A belső tartalom az, amelyet úgy vallunk: a gyülekezet életének legfontosabb eseménye az istentisztelet. (Zárójelben megjegyzem, hogy a gyülekezet életének legfontosabb eseménye nem az ifi-óra, nem a kóruspróba, nem a házas kör, nem a férfi-női bibliaórák.
Ezek is fontos események.) A gyülekezet életének legfontosabb eseménye az isten- tisztelet. Az első gyülekezetek foglalatosak voltak az ige tanulmányozásában, a ke- nyér megtörésében, az imádkozásban, és az egymás segítésében. Mindazzal, ami itt történik, Istent dicsőítjük. Nem passzív hallgatóság vagyunk, nem egy előadásra jött közönség vagyunk, hanem Isten szívén megpihenve egy közös test tagjai.
Egyszer valaki azt találta mondani: a református istentiszteleten passzívak a ta- gok. Aztán kezdtük számba venni: nézzük meg azt a nagy passzivitást. Először bejön a gyülekezeti tag, a hívő testvér az istentiszteletre, és csendben imádkozik. Aztán
felállunk, jelezve, hogy tiszteljük Isten igéjét. Azt az Istent, aki itt van a középen, és aki szól, megszólít bennünket. Utána kezünkbe vesszük az énekeskönyvet és ének- lünk. Az imádságok, amiket a lelkész mond mindannyiunk nevében, a végén ÁMEN-t mondunk rá, ami azt jelenti: valóban úgy van, Isten sokkal bizonyosabban meghall- gatja a mi könyörgésünket, mint ahogy azt várjuk, kérjük. A kimenetelnél adakozunk, egymás terhét hordozzuk. — Jó lenne látni, hogy nem passzivitás ez. De a legna- gyobb dolog az, hogy figyelünk Isten igéjére. Nagyon nagy aktivitás kell, hogy valaki Isten igéjére figyeljen.
Amikor Lídia Filippiben a folyóvíz mellett hallgatja Isten igéjét, a Szentlélek ki- nyitja a szívét. Van egy olyan szó, ami nemcsak azt jelenti, hogy Lídia figyelt arra, hogy mit mond Pál, hanem azt jelenti: feszülten figyelt, koncentrált arra. — Azért 30-40 percig koncentrálni arra, hogy Isten mit mond, nem mondhatja senki, hogy ez pasz- szivitás. Senki nem mondhatja, hogy addig alhatok, szépen pihenhetek, vagy másra gondolhatok. Én figyelek Isten igéjére, mégpedig feszülten, koncentráltan figyelek. Ez valóban nagy aktivitás.
Az istentisztelet részeiről még lesz szó, most annyit jegyzek meg, hogy az is- tentisztelet legfőbb része az igehirdetés. Ez van a középpontban: az ige olvasása és annak hirdetése, vagyis az, hogy az istentiszteleten a mi számunkra az egyik legnagyobb imádság az, amit a kis Sámuel mondott: szólj, Uram, mert hallja a te szolgád.
Végül néhány olyan kérdést is említsünk, ami külső, de hozzátartozik az isten- tisztelet lényegéhez. Az első: ha Isten elválasztotta ezt a napot a többitől, mi is válaszszuk el. Valakivel beszélgettem, akinek olyan munkahelye volt, hogy vasárnap is kellett
dolgoznia. Bántotta ez, és azért imádkoztunk, hogy Isten adjon neki olyan munkahe- lyet, ahol vasárnap nem kell dolgozni. Néhány hónap múlva boldogan jött, hogy Isten adott neki olyan munkahelyet. Kicsit gyengébb a fizetés, mondta, de vasárnap nem kell dolgozni. Tudom, ma nem válogathatunk, örülünk, ha munkahely van. Nekünk azonban lehet és szabad kérni Istentől azt is: Uram, adj nekem olyan munkahelyet.
Mi is válasszuk el ezt a napot. Ne ezt az egy órát válasszuk el. Isten nem azt mondja az igében, hogy ezt az órát válaszd el, hanem azt mondja: a napot válaszd el. Miért fontos ez a gyakorlati életünkre nézve? Azért, mert ha nem választjuk el ezt a napot, akkor nehéz lesz az ideérés. Vannak, akik főznek a mai napon, vannak, akik reggel még szeretnének valamit elintézni, aztán a gyerekek is nehezen kelnek és öl- töznek, és többször tapasztaltam, hogy ebből lesz a nagy kapkodás és idegesség. És lehet, hogy úgy érünk ide, hogy nincs időnk lecsillapodni, megnyugodni. Próbáljuk elválasztani amennyire tőlünk telik, és amennyire lehet, tegyünk meg mindent azért, hogy ezt a napot elválasszuk a többitől, hogy ne késsünk el, hanem már az istentisz- telet kezdetén feszülten figyeljünk arra, hogy Isten mit mond.
A külsőhöz tartozik, de meg kell említenünk azt is, hogy az istentisztelet ünnep. Azt mondja Isten: ezek az én ünnepeim, és kezdi a nyugalom napjával, mint a legfőbb ünneppel. Aztán elmondja a többi ünnepet. Ezért tartják elválasztottnak és ünnepi ruhában jövünk az alkalomra. Mert el van választva. Most mindenki értse ezt a saját nyelvén. Megtisztelem Istent azzal, hogy ünnepre jövök. Az iskolában, ha ün- nep van, akkor ünnepi ruhába kell menni. Miért? Mert március 15. van, vagy októ- ber 23. van. Ez nem azt jelenti, hogy divatbemutató legyen az istentiszteletből. Egy igét mondok: Az 1Mózes 41-ben van az az ige, hogy amikor a fáraó hívatja Józsefet, akkor azt olvassuk: József megborotválkozott és ruhát váltott. Pedig egy istentelen ember elé ment, akinek csak földi hatalma van. Mi pedig az előtt az Úr előtt vagyunk, akié minden hatalom mennyen és földön. A királyok Királya és uraknak Ura.
Befejezésül: az istentisztelet másik célja azon kívül, hogy Istennek hódoljunk, előtte megálljunk, szent igéjével éljünk találkozzunk egymással. A közösség. Bármilyen kor legyen, ezt Isten nem fogja elengedni.
Ma sokat lehet hallani az ú. n. virtuális gyülekezetről. Azt olvastam, hogy virtu- ális úrvacsora is van már. Az ember leül a számítógép elé, elindít egy programot, ma- ga elé teszi a kenyeret, a bort, és egy lelkész az interneten keresztül elvégzi a liturgi- át, és mondja: vedd be a kenyeret, stb. — Ilyen a Bibliában nincs, nem azért, mert akkor még nem volt számítógép, hanem azért nincs, mert a mi örökkévaló Istenünk azt akarta és úgy gondolta, hogy a gyülekezet együtt legyen. Egyik ember a másik mel- lett legyen, hogy éljük meg, hogy mi választott nép, szent sereg vagyunk. És a má- siknak is megváltója Krisztus, és őt is kihozta a bűn mélyéből, a kárhozatból. Milyen nagy a mi Istenünk hatalma, hogy amikor egymásra nézünk, ezt lássuk, és dicsérjük Istent, hogy akinek hatalmas tettei vannak, még őt is és engem is meg tudott szaba- dítani az ellenség kezéből.
Igen, külső dolog az is, amikor türelmetlenek vagyunk azon, hogy az istentisz- telet rövid-e vagy hosszú. Valaki csak egy órára számit, és akkor is feláll, ha bármi történik. Olyan ez, mint amikor két ember beszélget és az egyik mindig az órát nézi. Az Úr beszél velünk, és én nézem az órát? Vajon nem hosszan beszél-e Isten? A gye- rek kérdezi a felnőttet: mikor lesz már vége? (Amikor a lelkész hosszan beszélt, egy nagypapa felelt rá: vége van már, kisfiam, csak nem tudja befejezni.)
Szánjátok oda a ti testeteket élő, szent, Istennek kedves áldozatul. Szánjuk oda
az egész napot. És mi van a délutánnal? Délután mit tegyünk? A fiatalok jöhetnek ifi-órára, a felnőttek pedig olvashatnak, hallgathatnak olyan írásokat, amelyek épí- tik őt. Vagy amit Jakab levelében olvasunk: meglátogathatunk valakit, írhatunk va- lakinek bátorító-biztató igéket, hogy majd hétfőn felfrissülve kezdjük el a hetet.
Utolsó mondat: egy kedves hívő teológiai professzor néhány sora arról, hogy miért tartunk istentiszteletet. Figyeljétek ezt a mondatot. Így írja Czeglédi Sándor:
„Azért, hogy mint az alapokkal bíró város felé tartó zarándok csapat, újra és újra
magunkba szívjuk a menny éltető levegőjét. Magunkba felvehessük az eljövendő vi- lág erőit, és ezek az erők rajtunk keresztül beáradjanak a világ életébe.”
Hogy mint a menny felé tartó zarándok csapat, akik együtt tudjuk énekelni: test- vérek, menjünk bátran. Felvehessük magunkba a menny éltető levegőjét, az eljövendő
világ erőit, hogy ezek aztán egész héten beáradjanak rajtunk keresztül a világ életébe.
Adja az Úr, hogy így legyen. Tiszteljük, szeressük, kövessük Őt. Énekeljük a 377,3 dicséretet.
Szakaszd el hát most is szívünket, Minden érzésünket :/:
A sok hiábavalóságtól,
E csalárd világtól,
Hogy az Igének hallgatói, Légyünk megtartói;
Mely szívünkben gyökeret verjen,
Gyümölcsöt teremjen.
Imádkozzunk!
Áldunk a lehetőségért, Urunk, és a kegyelemért, amely megengedte nekünk ezt a lehetőséget, hogy istentiszteletünk legyen. Köszönjük, hogy ez abból fakad, hogy megismertetted magadat velünk. Hogy ki vagy te, és elmondtad, mit tettél értünk. Szentlelked által pedig hitet gerjesztettél a szívünkbe, újjászültél élő reménységre, hogy aztán tisztelhessünk téged.
Látod, Uram, hogy ez az istentisztelet a mi életünkben milyen akadályokkal van telve. Akadályoz bennünket a testünk, a világ, az ördög. Kérünk, segíts arra Lelked által, hogy megerősödjünk újból és újból, hogy egész életünk istentisztelet legyen, gondolatunk, beszédünk és bármilyen cselekedetünk is arról tegyen bizonyságot, hogy téged ismerünk és tisztelünk.
Áldunk a gyülekezeti istentisztelet lehetőségéért, közösségéért. Köszönjük, hogy egy asztalnak a vendégei lehetünk. Kérünk, segíts abban, hogy ezen a napon feltöltekezzünk a menny levegőjével és az eljövendő világ erőivel, hogy rajtunk keresztül
áradhass, hogy ragyogjon fényed szerte, hogy általunk is sok-sok árva szív békéjét benned meglelje.
Ámen.