Bocsánat a közbeszólásért. Szöget ütött a fejemben az, hogy a Jelenések könyve az Újszövetség legkésőbbi irata, a 90-es években íródhatott. Ha jó ez az időpont, akkor itt ellentét feszül, hiszen hogyan vonatkozhat egy prófétai könyv a múltra?
Ez a kései datálás kétségtelenül ma a legelterjettebb. Ha igaz, akkor az egész preterista szemlélet kártyavárként omlik össze. Csakhogy nem igaz. Akik a kései datálást vallják, mind egytől egyig egy forrásra hivatkoznak: Iréneuszra. Őt így idézi Eusebius:
'ha pedig nyíltan ki kellett volna hírdetni a mai időkben (az Antikrisztus) nevét, akkor ezt kimondta volna, aki a Jelenést is szemlélte. Hiszen nem ezelőtt régen látta [őt/azt], hanem majdnem a mi nemzedékünk idején, Domitianus uralkodásának a vége felé...'
...Ez az idézet a késői keltezés híveinek legfőbb bizonyítéka, de vitatható az idézet értelme. A szögletes zárójelben lévő görögből fordított névmás egyaránt vonatkozhat Jánosra és a Jelenések könyvére...kevésbé valószínű, hogy Jánosról lenne szó, mivel Irenaeus másutt két ízben azt írja, hogy Jánost Trajanus uralkodása idején látta és máshol nem említi. Ha a görög szöveg valóban a Jelenésekre utal, akkor viszont világossá válik, miért mondja Irenaeus később, hogy ősi másolatokat is látott. Az ősi másolatok említése viszont azt mutatja, hogy a Jelenések első példányai sokkal régebbiek, mint Domitianus uralkodásának ideje, a 90-es évek...(idézet a világvége Csapda c. köynvből)
Más: Iréneusz még ha Jánosra is utalna, akkor is tévedhetett pl. Jézust 50-nek véli amikor meghalt.
A belső bizonyítékok is a korai datálást erősítik meg. Számomra a Dán 9, 24b a legmeggyőzőbb, ami egyébként egyben cáfolja is a 69-70.hét közötti több ezer éves kihagyást:
"(9:24) Hetven hét szabatott a te népedre és szent városodra, hogy vége szakadjon a gonoszságnak és bepecsételtessék a bûn, és hogy eltöröltessék a hamisság és elhozassék az örök igazság, és
bepecsételtessék a látomás és a próféták, és felkenettessék a Szentek szente.
Az eredetiben a bepecsételtesség a "chatham", mely lezárni, elpecsételni. Ha a Jelenések könyve a 70. hét után íródott (Kru. 90-ben), akkor Dánielnek nincs igaza, ha pedig kihagyás van a 69-70 hét között, akkor pedig még mind a mai napig lehet Istennek plusz mondanivalója, vagyis a szentírás még nincs befejezve.