Szerző Téma: A végidőkről  (Megtekintve 201272 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

Nem elérhető athanasius

  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 296
  • Nem: Férfi
Válasz #195 Dátum: 2012. Február 15. - 10:31:14
Tételezzük fel, hogy valamilyen módon Jel.6 részt beletudom kényszeríteni Kru.33 és 70 közé. A probléma továbbra is fenn áll,hiszen az általad i.sz. 70-re datált "elpecsételés" más eseményekkel is együtt jár, mielőtt a 7. pecsét is felbontásra kerűlne.
Konkrétan az első feltámadásról beszél az írás. Tehát ez azt jelentené, hogy 70 környékén megtörtént ez az esemény is.
vö. Jel.7:9-17

Az első feltámadás minden hívő emberrel megtörténik. Veled is meg velem is. Ez az amikor hitre jutunk és átmegyünk a halálból az életre. Igen ez akkor, sőt már előtte is megtörténhetett. Az első feltámadásban részesülők ugyanis a Mennyei világba ültettetnek.

Vö.
Ef 2,1-6 (2:1) Titeket is életre keltett, akik halottak voltatok vétkeitek és bűneitek miatt, (2:2) amelyekben egykor éltetek e világ életmódja szerint; igazodva a levegő birodalmának fejedelméhez, ahhoz a lélekhez, amely most az engedetlenség fiaiban működik. (2:3) Egykor mi is mindnyájan közöttük éltünk testünk kívánságaival, követtük a test és az érzékek hajlamait, és a harag fiai voltunk emberi természetünk szerint, éppenúgy, mint a többiek. (2:4) De Isten, gazdag lévén irgalomban, az ő nagy szeretetéért, amellyel minket szeretett, (2:5) minket is, akik halottak voltunk a vétkek miatt, életre keltett a Krisztussal együtt - kegyelemből van üdvösségetek! - (2:6) és vele együtt feltámasztott, és a mennyeiek világába ültetett Krisztus Jézusért,

Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4598
  • Nem: Nő
Válasz #196 Dátum: 2012. Február 15. - 14:22:55
Idézet
Ez a kései datálás kétségtelenül ma a legelterjettebb. Ha igaz, akkor az egész preterista szemlélet kártyavárként omlik össze. Csakhogy nem igaz. Akik a kései datálást vallják, mind egytől egyig egy forrásra hivatkoznak: Iréneuszra. Őt így idézi Eusebius:

'ha pedig nyíltan ki kellett volna hírdetni a mai időkben (az Antikrisztus) nevét, akkor ezt kimondta volna, aki a Jelenést is szemlélte. Hiszen nem ezelőtt régen látta [őt/azt], hanem majdnem a mi nemzedékünk idején, Domitianus uralkodásának a vége felé...'

...Ez az idézet a késői keltezés híveinek legfőbb bizonyítéka, de vitatható az idézet értelme. A szögletes zárójelben lévő görögből fordított névmás egyaránt vonatkozhat Jánosra és a Jelenések könyvére...kevésbé valószínű, hogy Jánosról lenne szó, mivel Irenaeus másutt két ízben azt írja, hogy Jánost Trajanus uralkodása idején látta és máshol nem említi.  Ha a görög szöveg valóban a Jelenésekre utal, akkor viszont világossá válik, miért mondja Irenaeus később, hogy ősi másolatokat is látott.  Az ősi másolatok említése viszont azt mutatja, hogy a Jelenések első példányai sokkal régebbiek, mint Domitianus uralkodásának ideje, a 90-es évek...(idézet a világvége Csapda c. köynvből)

Más: Iréneusz még ha Jánosra is utalna, akkor is tévedhetett pl. Jézust 50-nek véli amikor meghalt.
Eusebius azonban leírja, hogy János Domitianus halála után tért vissza Patmosz szigetéről Efézusba. Így Irenaeus írását (és feltételezem, hogy más forrásokat is áttanulmányozva), ezt a datálást pontosnak tartotta. De valóban, Irenaeus tévedhetett.

Ha nem is a 90-es években íródott a könyv, akkor mikor lehetett a legkorábban?
- Amennyiben igaz az, hogy János száműzetésben volt a Patmosz szigeten, ez mikor lehetett legkorábban? A keresztyén egyház születésekor és még egy ideig védettségben voltak a keresztyének a római hatóságok előtt, mert zsidó szektaként tartották számon őket.
- János a Jelenések elején ír a gyülekezetekről. Ha most a legismertebbet vesszük, Efézust, akkor annak alapítása az 50-es évek elejére esik. Ha nem is a kilencvenes években, de akkor is elég későn kellett íródnia a Jelenések könyvének ahhoz, hogy itt valami ellentét legyen. Ha 32/33-tól kezdve történt a hat pecsét felnyitása, akkor így is ütközés van.

Idézet
A belső bizonyítékok is a korai datálást erősítik meg. Számomra a Dán 9, 24b a legmeggyőzőbb, ami egyébként egyben cáfolja is a 69-70.hét közötti több ezer éves kihagyást:

"(9:24) Hetven hét szabatott a te népedre és szent városodra, hogy vége szakadjon a gonoszságnak és bepecsételtessék a bûn, és hogy eltöröltessék a hamisság és elhozassék az örök igazság, és bepecsételtessék a látomás és a próféták, és felkenettessék a Szentek szente.

Az eredetiben a bepecsételtesség a "chatham", mely lezárni, elpecsételni. Ha a Jelenések könyve a 70. hét után íródott (Kru. 90-ben), akkor Dánielnek nincs igaza, ha pedig kihagyás van a 69-70 hét között, akkor pedig még mind a mai napig lehet Istennek plusz mondanivalója, vagyis a szentírás még nincs befejezve.

Ezen az igén még gondolkodnom kell. Azonban arra tudok mondani példát a Bibliából, hogy egy prófécia megszakítva teljesül. Kicsit később leírom.

Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Nem elérhető athanasius

  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 296
  • Nem: Férfi
Válasz #197 Dátum: 2012. Február 15. - 15:57:54

Ha nem is a 90-es években íródott a könyv, akkor mikor lehetett a legkorábban?
- Amennyiben igaz az, hogy János száműzetésben volt a Patmosz szigeten, ez mikor lehetett legkorábban? A keresztyén egyház születésekor és még egy ideig védettségben voltak a keresztyének a római hatóságok előtt, mert zsidó szektaként tartották számon őket.
- János a Jelenések elején ír a gyülekezetekről. Ha most a legismertebbet vesszük, Efézust, akkor annak alapítása az 50-es évek elejére esik. Ha nem is a kilencvenes években, de akkor is elég későn kellett íródnia a Jelenések könyvének ahhoz, hogy itt valami ellentét legyen. Ha 32/33-tól kezdve történt a hat pecsét felnyitása, akkor így is ütközés van.

A keresztyén egyház születésekor egy ideig még igen, de aztán a hitetlen zsidóság (=Nagy Parázna) a Római Biroddalommal (fenevad) összeszövetkezik a keresztyének írtására. Az első legjelentősebb hivatalos ker. üldözés Néró korában volt, de az első keresztyén mártírok már Gaius Caligulánál is megjelentek. Mivel János a római császért éppen azonosítani készül a fenevaddal (666=Neron Kaiseron) így nem csoda, hogy a Lélek a leleplezés előtt biztonságos helyre viszi. Úgy tudom, hogy a Jelenések írása kb. 66-68 körül íródott, vagyis elég időt hagyva annak körbevitelére.

A pecsétek felnyitásának időpontja az evangéliumok ismertté válásával kellett egybeesni, hogy értelmezhetőek legyenek az ugyanerre vonatkozó kis apokalipszisek Mt 24.

Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #198 Dátum: 2012. Február 15. - 20:45:46
Szia Athanasius!
Nem akarok kötekedni, de nem lehetséges,hogy az Efézusi igeszakasz a "szellemi feltámadásról", azaz az újjászületésről beszél?
Nem lehet, hogy az apostoli hitvallás szerint (is) mi valami másra várunk? :szelid:
"Nem akarom továbbá, atyámfiai, hogy tudatlanságban legyetek azok felől, akik elakudtak, hogy ne bánkodjatok, mint a többiek, akiknek nincsen reménységök.
Mert ha hisszük,hogy Jézus meghalt és feltámadott, azonképpen az Isten is előhozza azokat, akik elaludtak,a Jézus által ő vele együtt.
Mert ezt mondjuk néktek az Úr szavával,hogy mi akik élünk,akik megmaradunk az Úr eljöveteléig, éppen nem előzzük meg azokat,akik elaludtak.
Mert maga az Úr riadóval, arkangyal szózatával és isteni harsonával leszáll az égből: ÉS FELTÁMADNAK ELŐSZÖR AKIK MEGHALTAK VOLT A KRISZTUSBAN;
Azután mi,akik élünk, akik megmaradunk, elragadtatunk azokkal együtt a felhôkön az Úr elébe a levegőbe; és eképpen mindenkor az Úrral leszünk."
1Thess.4:13-17
Folyt.köv.

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető athanasius

  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 296
  • Nem: Férfi
Válasz #199 Dátum: 2012. Február 15. - 21:11:35
Szia Athanasius!
Nem akarok kötekedni, de nem lehetséges,hogy az Efézusi igeszakasz a "szellemi feltámadásról", azaz az újjászületésről beszél?
Nem lehet, hogy az apostoli hitvallás szerint (is) mi valami másra várunk? :szelid:
"Nem akarom továbbá, atyámfiai, hogy tudatlanságban legyetek azok felől, akik elakudtak, hogy ne bánkodjatok, mint a többiek, akiknek nincsen reménységök.
Mert ha hisszük,hogy Jézus meghalt és feltámadott, azonképpen az Isten is előhozza azokat, akik elaludtak,a Jézus által ő vele együtt.
Mert ezt mondjuk néktek az Úr szavával,hogy mi akik élünk,akik megmaradunk az Úr eljöveteléig, éppen nem előzzük meg azokat,akik elaludtak.
Mert maga az Úr riadóval, arkangyal szózatával és isteni harsonával leszáll az égből: ÉS FELTÁMADNAK ELŐSZÖR AKIK MEGHALTAK VOLT A KRISZTUSBAN;
Azután mi,akik élünk, akik megmaradunk, elragadtatunk azokkal együtt a felhôkön az Úr elébe a levegőbe; és eképpen mindenkor az Úrral leszünk."
1Thess.4:13-17
Folyt.köv.

Miből gondolod hogy a Jel 7,9ben nem a lelki foltamadasban részesült, majd martirhalalt halt mennyei szentekrol beszél? Ha azokról, akkor az Ef 2,1 rajuk igaz. Vár azonban még rájuk a második testi foltamadas.
« Utoljára szerkesztve: 2012. Február 15. - 21:39:51 írta Virág »

Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #200 Dátum: 2012. Február 15. - 21:20:10
Bocsi nem másolok igehelyet, mert telefonról egyfolytában elvész.
Jel. 20:4-6
Szerintem világos, hogy nem csak szellemben, hanem fizikailag is feltámadottakról beszél,(hiszen előzőleg-részben- megőlték őket 4. vers) aztán megjegyzi az 5.vers végén:"Ez az első feltámadás."
Szerintem magától értendő,hogy ezek a személyek az efézusi igeszakasz szerint újjá is születtek.
« Utoljára szerkesztve: 2012. Február 15. - 22:11:50 írta Csaba »

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető athanasius

  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 296
  • Nem: Férfi
Válasz #201 Dátum: 2012. Február 16. - 08:26:41
Bocsi nem másolok igehelyet, mert telefonról egyfolytában elvész.
Jel. 20:4-6
Szerintem világos, hogy nem csak szellemben, hanem fizikailag is feltámadottakról beszél,(hiszen előzőleg-részben- megőlték őket 4. vers) aztán megjegyzi az 5.vers végén:"Ez az első feltámadás."
Szerintem magától értendő,hogy ezek a személyek az efézusi igeszakasz szerint újjá is születtek.

Azt gondolom, hogy egyértelmű, hogy itt nem a test szerinti feltámadásról van szó, ugyanis két csoportról beszél. Az egyik, akik a mártírok és akik nem hajtottak fejet a fenevadnak, a másik pedig azok csoportja, akik megölettek a lovon ülő kardjával és a madarak mind jóllaktak az ő húsukból (Jel 19,21). Ezek azok, akik nem keltek életre. Azt mondja, hogy az a bolfog, akinek része van az első feltámadásban mert: "ezeken nincs hatalma a második halálnak, hanem a Krisztus papjai". Kérdezem, neked részed van ebben az első feltámadásban? Ha nincs, akkor ezek szerint rajtad van hatalma a második halálnak? Azt gondolom, hogy a képlet így néz ki: első halál (bűneinkben halottak vagyunk, testünkben élünk) - első feltámadás (megigazulásunk, testileg élünk, de ha meghalunk is már élünk); második halál (lekileg halottak testileg is azok lesznek, örök kárhozat) - második feltámadás (Kriszztus követői testben feltámadnak).

Többek között emiatt is gondolom, hogy a Jel 20,1-6-ig éppen most tart. Egy szimbolikus 1000 esztendő (ami a Bibliai számszimbolikában nagyon hosszú idő, vagy nagyon sok pl. Istené az 1000 hegy 1000 állata, vagy hűséges 1000 ízig stb.), amiben az evangélium szabadon tud terjedni és Krisztus uralkodása (vö 1Kor 15,25) és az Egyházának uralkodása növekedése jellemzi (Jel 20,6).

Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #202 Dátum: 2012. Február 16. - 17:30:33
Elismerem, ha azok között a keretek között gondolkodok, ahogy Te teszed, akkor teljesen logikusan következnek egymásból, amit idáig felvázoltál.
A "képleted" önmagában is megéri,hogy elgondolkodjunk rajta!
Szóval kb. ekként fest, ha felvázoljuk:
1, Az ember halott szellemileg, hiába él a testben.
2, Isten újjá teremti Krisztusban, ez az első feltámadás.
3, Az ember egy idő után mégis csak meghal testileg, de ez nem az első halál, s nem is a második.
Tulajdonképpen ha szó szerint vesszük Krisztus szavait, akkor ez a halál nem is halál. Ez van a Krisztusban újjászületett személyek esetében.
A hitetlen meg eleve halott,a fizikai halálát megint csak nem jegyezzük, hiába követi a szellemieket, ez sem második halál, mert az az örök kárhozat.
Szóval 1+1+1 Istennél mindenképpen kettő?

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető athanasius

  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 296
  • Nem: Férfi
Válasz #203 Dátum: 2012. Február 16. - 21:23:29
Elismerem, ha azok között a keretek között gondolkodok, ahogy Te teszed, akkor teljesen logikusan következnek egymásból, amit idáig felvázoltál.
A "képleted" önmagában is megéri,hogy elgondolkodjunk rajta!
Szóval kb. ekként fest, ha felvázoljuk:
1, Az ember halott szellemileg, hiába él a testben.
2, Isten újjá teremti Krisztusban, ez az első feltámadás.
3, Az ember egy idő után mégis csak meghal testileg, de ez nem az első halál, s nem is a második.
Tulajdonképpen ha szó szerint vesszük Krisztus szavait, akkor ez a halál nem is halál. Ez van a Krisztusban újjászületett személyek esetében.
A hitetlen meg eleve halott,a fizikai halálát megint csak nem jegyezzük, hiába követi a szellemieket, ez sem második halál, mert az az örök kárhozat.
Szóval 1+1+1 Istennél mindenképpen kettő?

Első kettő stimmel. A harmadik azonban - biztos én fogalmaztam félreérthetően - nem pontos. Az ember testi halála valóban az első halál. A hívők is meg kell hogy haljanak fizikailag Ádám bűne miatt, azonban az ő testi haláluk valóban nem igazi halál, abban az értelemben, ahogy az 1 Kor 16 mondja a feltámadással kapcsolatban. Elvettetik romlottságban, feltámad romolhatatlanságban. A hitetlen azonban a lelkileg halott és fizikai halála után állapota véglegessé válik a feltámadás után örök kárhozatra támad fel és vettetik a tűz tavába. Ez a második lelki és fizikai halál. Azért fontos a fizikai halált is jegyezni, mert az ember holisztikus lény, azaz test és lélek. Ezért nagyon is jegyzi az Ige, hogy mi történik velünk testben is.

Vagyis valahogy táblázatban így nézne ki:

                                 hívő                                              nem hívő
1. halál                  csak fizikai                        fizikai és lelki (eredendő bűn miatt)
1. feltámadás        csak lelki (pl. Ef. 2, Jel 20)                       nincs
2. halál                  nincs                                                fizikai és lelki             
2. feltámadás        fizikai és lelki                     nincs, kivéve ha kárhozatra feltámadást ennek nevezzük
« Utoljára szerkesztve: 2012. Február 16. - 21:45:47 írta athanasius »

Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #204 Dátum: 2012. Február 16. - 23:34:44
Bocsi, de telefonon teljesen össze-vissza látom a táblázatod.
Azért majd megpróbálom megfejteni!

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #205 Dátum: 2012. Február 17. - 19:30:24
Szia Athanasius!
Megpróbáltam kijegyzetelni, amit a telefonomon látni véltem.
1.Halál
Hívőknél csak fizikai
Nem hívőknél fizikai és lelki

1.Feltámadás
Hívőknél lelki (pl.Ef.2
Jel.20)
Nem hívőknél nincs

2.Halál
Hívőknél nincs
Nem hívőknél fizikai és lelki

2.Feltámadás
Hívőknél fizikai és lelki
Nem hívőknél nincs, kivéve ha a kárhozatra feltámadást ennek nevezzük.

Így gondoltad?
:szelid:

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető athanasius

  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 296
  • Nem: Férfi
Válasz #206 Dátum: 2012. Február 17. - 22:43:02
Szia Athanasius!
Megpróbáltam kijegyzetelni, amit a telefonomon látni véltem.
1.Halál
Hívőknél csak fizikai
Nem hívőknél fizikai és lelki

1.Feltámadás
Hívőknél lelki (pl.Ef.2
Jel.20)
Nem hívőknél nincs

2.Halál
Hívőknél nincs
Nem hívőknél fizikai és lelki

2.Feltámadás
Hívőknél fizikai és lelki
Nem hívőknél nincs, kivéve ha a kárhozatra feltámadást ennek nevezzük.

Így gondoltad?
i

Igen.

Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #207 Dátum: 2012. Február 18. - 12:06:52
Köszi!
A további félreértések elkerülésének érdekében tisztáznunk kellene, hogy mitként értelmezi a Biblia a halál és a feltámadás fogalmát.
Az "első halálról" azt a megállapítást teszi a Biblia, hogy a lélek elszakad a hús-vér testtől és az ember elveszítí kapcsolatát a fizikai világgal.
Vö. Préd.9:7-8; 12:9 Zsolt.146:4
Luk.16:19-31
Ebben az értelemben a Biblia nem tesz különbséget a hívő és hitetlen halála között.

A Feltámadás fogalmát úgy határozza meg a Szentírás, hogy a lélek egyesül a romolhatatlan testtel.
vö.
Mt.22:30
Mt.25:31-46
Márk 9:43-48
Dán. 12:2

Ebben az értelemben itt sem tesz különbséget a Biblia a hívő és nem hívő között.
Azonban a Korinthusi levél megjegyzi, hogy akik Krisztusban haltak meg, azok Krisztus mennyei testének dicsőséges állapotában támadnak fel.
Vö. 1Kor.15:35-49

A második feltámadással kapcsolatban nem beszél a Biblia arról, hogy az lelki+testi lenne. Lelki nem is lehet, hiszen a lélek halhatatlan. vö. a gazdag ember és Lázár esetét Luk.16:19-31-ben.
Folyt.köv.

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #208 Dátum: 2012. Február 18. - 12:23:37
Vajon mit érthet akkor a halálon az efézusi levél 2. fejezete, mert ott ugye nincs elszakítva a test a lélektől!
Szerintem ugyan azt az állapotot, mint a második halál fogalma alatt:
Nem a lélek a  testtől, hanem az ember az Istentől kerül elszakításra, s amíg ez az efézusi levélben átmeneti állapotról beszél, addig a Jelenések könyvében, a második halál egy végleges elszakítottságról beszél Isten és ember között.
vö. még Mt. 22:1-14

Szóval most az a kérdés foglalkoztat, hogy tekinthetjük-e az Újjászületést az első feltámadásnak.

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető athanasius

  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 296
  • Nem: Férfi
Válasz #209 Dátum: 2012. Február 18. - 14:28:57
Az első halál mindenképpen testi és lelki, csak van egyfajta "késleltetés". Minden ember alapvetően "halva születik meg" ebbe a világba az Ádámtól örökölt bűn miatt. Ez nyilvánvalóan lelki értelemben értendő, viszont a testi halállal együtt jár minden ember számára hívőnek és hitetlennek. Azt is tudjuk, hogy ez a halál nem a második halál. Azt gondolom ebben sem lehet vita közöttünk (jel 2,11; 20,14; 21,18).
Az első feltámadás mindenképpen lelki kell hogy legyen. Ez világos a Nikodémussal folytatott diskurzusból. Újjá kell születnetek mondja Jézus. Az efézus 2 világosan feltámadásról beszél, de ez nem lehet a második feltámadás, hiszen az testi feltámadás s ennek záloga maga Jézus feltámadása, mint a feltámadottak első zsengéje 1Kor15. Ennek vagyunk várományosai mi is. Az Ef 2-ben fizikailag élő emberekre mondja Pál, hogy feltámadtak. De hogyan támadhattak fel, ha fizikailag még meg sem haltak. Nyilván lelki értelemben. Aki pedig ilyen módon feltámadt, arra már nincs hatalma a második halálnak "(Jel 2:11) Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Lélek a gyülekezeteknek! Aki győz, annak nem árt a második halál." Akik lelkileg halottag de testileg élnek tulajdonképpen azok is el vannak szakítva Istentől, és haláluk után de még a 2. feltámadás előtt végérvényes az állapotuk, csak még nincs kiteljesedve, vagyis szenvednek, de ez még nem a tűz tavába való vettetés.

A fentiek alapján is úgy gondolom, hogy kétség nem férhet ahhoz, hogy az Efézusi levélben említett illetve a Nikodémusnak mondott feltámadás illetve újjászületés mindenképpen lelki kell hogy legyen. A Jel 20-ban említett szentek, akik Uralkodnak Jézussal szintén az első feltámadásban részesült szentek. Itt azonban érdemes megállni egy pillanatra. Az Egyház ugyanis a ref. teológia szerint áll a Harcoló Egyházból (akik még itt a földön élnek) és a Győzedelmes Egyházból (akik már a halál túloldalán vannak). De ez az egyház egyetlen nép: Isten választott népe. Nem csak a Győedelmes Egyház uralkodik, hanem az egész Egyház kollektíve. Mi, akik még itt a földön élünk a csatamezőn vagyunk és harcolunk a győztes Királlyal a gonosz még megmaradt erődei ellen. Sikerünk nem kétséges, hiszen Jézus azt mondja, hogy még a pokol kapui sem tudnak diadalt vetni az Egyházzal szemben. Sajnos sokan nem veszik észre ennek a kifejezésnek a nüanszát. Azt gondolják, hogy a Pokol sem tudja legyőzni az egyházat. Dehát mikor láttatok kapukat harcolni? A kapuk védenek. A textus helyes értelmezése az, hogy a Pokol kapui sem bírnak el az Egyház offenzívájával. Nem tudnak ellenállni az Egyház mindent elsöprő erejének. Az Egyház győzelemre van predesztinálva. Isten nem adja át a hatalmat a Sátánnak a föld felett, hanem a győzedelmet az Ő népének adja. Erre bíztat minket az egész Jelenések könyve és emiatt tudtak erőt meríteni belőle az 1. sz-i szentek az akkori üldöztetések közepette.

Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!