Hát igen ez az egyik magyarázata, ennek a történetnek és elismerem, hogy itt megoszlás van a biblia magyarázók közt.
felmerűlhet a kérdés, mivan ha a felesége, vagy éppen egy szamár ... ?
Sajnos, a Bírák kora nem éppen arról volt híres, hogy ismerték az Úr ígéjét, sajnos, nagyon befolyásolta izraelt a körülöttük élő népek istentiszteletei, és szokásai, és azoknál bizonyal gyakori volt az ember áldozat. Talán Jefte is azt gondolta, hogy az Úr ezt kívánja tőle. De amikor Jefte a fogadást tette, én úgy gondolom, hogy nem emberre gondolt. Szerintem még álmában sem gondolta, hogy a lánya fog jönni elé.
(A szomorú az, hogy neki nem is kellet volna fogadás tennie, hisz maga az Úr vezette harcba, talán azt gondolta ettől sikeresebb lesz, vagy ezáltal bebiztosítja a győzelmet), sajnos a hithősök is buktak, ahogy Gedeon is, vagy Sámson ... - a baj mindig az volt, hogy nem ismerték elégé sem Istent, sem az ő szavát, vagy isten iránt való buzgóságukban tettek olyant amit isten nem kívánt (pl. Gedeon, Saul).
Tényleg volt a Móz. törvényében a fogadalom vagy eskű megváltása, de akkor ezt leírta volna, hogy az történt. És élhetett volna vele Jefte, mert aki nem tudta betartani fogadását, esküjét az bűnért való áldozat bemutatásával megválthatta fogadását. 3Móz.5.4-10 vagy megválthatta volna 3Móz 27:2-34; . De nem beszél ilyenről az ige.
40v
"Azóta lett szokássá Izráelben, hogy évről évre elmennek Izráel leányai, és megéneklik a gileádi Jefte leányát, évente négy napig".
Érdekes egy egyszerü megváltás, és egy leány szüzen maradása, miért váltott, ki a leányokban olyan szokást, hogy minden évben megemlékeztek az esetről. (nem lehet, hogy ez, egy haloti megemlékezés volt)?