Egy nagyon jó tanulmány erről:
I. A paráznaság szó jelentéséről
1. Mit értenek az emberek általánosságban a paráznaság szó alatt?
•A magyar értelmező szótár szerint az erkölcstelen és kicsapongó életet élő ember életvitelét, cselekedeteit nevezhetjük paráznaságnak.
• Az egyéni vélemények viszont már megoszlanak annak megítélésében, hogy mit nevezhetünk erkölcstelennek, vagyis paráznaságnak.
◦ Vannak, akik csak a fizetett prostitúciót tekintik paráznaságnak.
◦ Vannak, akik a homoszexuális cselekményt vagy életformát minősítik így.
◦Vannak, akik csak a házasságon kívül történő szexuális életet tekintik paráznaságnak.
2. Egységesnek mondható-e a kereszténység gondolkodása a paráznaság megítélésével kapcsolatban?
• Legalább olyan sokféle gondolkodás található a keresztények között is, mint a világban.
•Néhány példa ennek a sokszínűségnek a szemléltetésére:
◦Vannak, akik nem tekintik paráznaságnak a házasság előtti szexuális életet, míg mások viszont igen.
◦ Vannak, akik csak a házasságban élők félrelépését tekintik paráznaságnak.
◦ Vannak, akik még a házastársak szexuális életét is paráznaságnak tekintik, ha az nem gyermekáldás érdekében történik.
3. A Biblia általános tanítása alapján mit kell érteni a “Ne paráználkodjál!” rendelkezés alatt?
• A héber nyelv eredeti jelentése szerint pontosabb volna a fordítás akkor, ha az lenne írva, hogy “Ne légy házasságtörő!”.
◦Éppen ebből következtetve gondolják sokan, hogy ez a törvénypont csak a már házasságban élőkre vonatkozik.
• A bibliai gondolkodás szerint viszont a házasság törést szenvedhet már akkor is, mielőtt még megkötötték volna.
◦ Minden olyan szexuális cselekmény, ami nem a házastárssal együtt valósul meg, azt paráznaságnak, azaz házasságtörésnek kell tekinteni.
◦A leendő házasság tisztaságát is megtöri minden ilyen cselekmény, a leendő házastárs ellen elkövetett bűnnek kell tekinteni, a hűtlenség megnyilatkozásának.
•Isten csodálatosan szépnek teremtette meg a férfi és a nő egyesülésében megvalósuló házasságot, amit viszont lehet rosszul is alkalmazni és gyakorolni.
◦Egy szépen gondozott pázsitos kert gyönyörű lehet, amiben nagyon sok örömöt lehet találni. Ha viszont valaki fog egy ásót, és egy részt kiemel belőle és leteszi a szobánk szőnyegére, akkor már szemétnek tekintjük azt, amiben pedig a maga helyén még gyönyörködtünk. - Így szabta meg Isten a szexuális életünk lehetőségeit is a házasság szövetségén belül, ahol gyönyörű lehet számunkra, míg azon kívül csak az élet szemetévé válik.
• Mivel a házasság a ragaszkodó szeretet szövetségét jelenti, ezért a paráznaság hűtlenséget jelent a házastárs iránt, másfelől pedig erőszakos megsértését jelenti egy másik házasság szövetségének.
II. A paráznaság Jézus megítélésében
1. Mi az új abban, amit Jézus mondott a paráznaság bűnével kapcsolatban?
•A farizeusok korabeli tanítása szerint a paráznaság tilalma csak a külső cselekedetekre vonatkozott, szerintük csak egyetlen módon lehetett paráznává valaki, ha tiltott szexuális cselekményt követett el.
•Ezzel ellentétben Jézus azt akarta világossá tenni, hogy a paráznaság az ember szívében kezdődik, és csak ezt követi majd később a cselekedet.
◦“Nem a kísértés, amely által az ember az átkos bűnt elkövette, okozta a nyilvánvaló bűnt, hanem csak napfényre hozta azt, ami régóta a szívében élt, titkon és elrejtve” (GHB 63,1).
2. Miért fontos megérteni a jézusi tanításban kiemelt különbséget?
•Mert a házasságtörés, vagyis a paráznaság lényege abban áll, hogy csődöt mond a hűség, és ennek kibontakozása a szív mélyén indul meg és teljesedik ki.
•Mert a szívben lappangó hűtlenség éppen olyan rossz, mintha felszínre kerülve láthatóvá lenne.
◦A szívben dédelgetett hűtlenség ugyan bizonyos korlátok közé van szorítva, de ebből következően sokszor mocskosabb és tisztátalanabb, mintha felszínre kerülhetett volna.
•Mivel a házasság szövetségkötését a szívükkel írják meg az emberek, ezért a szív hűtlenségével ez az írás mindjobban elhalványul.
◦ Nem az a fontos, hogy mennyi kalandot és testi gyönyört élt át valaki, hanem az, hogy mit és mennyit áldozott fel a szívében dédelgetett parázna vágyaival.
◦“Jézus kijelentette: amíg a szív bűnös indulatokat és gondolatokat ápol, - ha mégoly titkos is - addig ott a bűn az úr, s a lélek még az ellenségeskedés keserűségeinek és a gonoszság kötelékének foglya. Aki az erkölcstelen jelenetekben gyönyörködik és elnéző a bűnös gondolatokkal és érzéki pillantásokkal szemben, az a nyilvános bűnök gyalázatos voltában és szívet tépő nyomorában felismerheti annak a gonoszságnak az igazi lényegét, amely a szívében fészkel” (GHB 63,1).
•“Ez a parancsolat nemcsak a nemi tisztátalanságot tiltja meg, hanem az érzéki gondolatokat és kívánságokat is, és azokat a gyakorlatokat is, amelyek ezeket a gondolatokat és kívánságokat felkeltik bennünk. Ez a parancsolat nemcsak azt követeli meg tőlünk, hogy legyünk tiszták külső életünkben, hanem azt is, hogy legyünk tiszták szívünk szándékaiban és érzelmeiben is” (PP 265,3).