A teremtés napjai huszonnégy órából álltak, vagy hosszú időszakok voltak?
Hosszú múltra tekinthet vissza az a kérdés, hogy a teremtés hat napja a ma ismert huszonnégy órás napoknak felelt-e meg, vagy hosszabb időszakokat jelentett.
Sok tudós a kövületeket és a geológiai kutatások eredményeit hozza fel bizonyítékul arra, hogy a föld több millió éves. Így alakult ki például a „korszak-nap” elmélet, amely a teremtéstörténetet próbálja összeegyeztetni a jelenlegi tudományos elmélettel, és kijelenti, hogy a hat nap tulajdonképpen egy-egy hosszú korszakot jelentett, nem pedig huszonnégy órából álló napokat.
Ezt az elméletet, mely szerint a hat nap talán több millió éves korszakokat jelent, olyan érvekkel kívánják igazolni, amelyek egyrészt a kövületeken és a geológiai bizonyítékokon alapulnak, melyeket az evolucionista tudósok állítólag pontosan értelmeznek, másrészt magának a teremtéstörténetnek az értelmezésén.
Az elmélet támogatói azzal érvelnek, hogy a teremtés napjai semmiképp sem lehetnek huszonnégy órás napok, mert Isten a napot csak a negyedik napon teremtette meg, tehát az első három napon még nem létezhetett a szoláris nap. Ez az elmélet tulajdonképpen már a keresztyénség legkorábbi időszakában kialakult. Az elmélet azt is kimondja, hogy mivel Isten még most is a teremtés utáni pihenését tölti, a hetedik nap nem 24 órás nap, ami azt jelenti, hogy a többi nap sem lehet az. A nap szó héber megfelelője, a
yom másutt huszonnégy óránál hosszabb időszakokat is jelent, például a Zsoltárok 90:4; 2Péter 3:8 versekben, valamint a Zakariás 12-14-ben.
A „korszak-nap” elmélet ellenzői rámutatnak, hogy a teremtéstörténetet nem kell összhangba hozni a tudománnyal, inkább a tudományt kell a Bibliával. A geológia és a kövületek bizonyítékaiból nem következik, hogy a föld több millió éves, és azok nagy részét meg lehet magyarázni a látszólagos kor elméletével.
Ez utóbbi elmélet szerint Isten teljesen kifejlett állapotban teremtett mindent, mintha a teremtett lények rendesen keresztülmentek volna minden fejlődési szakaszon. Példa erre Ádám és Éva, akik első pillanattól kezdve felnőttek voltak, és a bor, amit Jézus Kánában teremtett, és egy pillanat alatt teljesen megerjedt bor lett belőle.
Ez magyarázza azt is, hogy a föld miért néz ki több millió évesnek, noha Isten nemrég teremtette (hat-húszezer évvel ezelőtt). A kövületek egy részét és a geológia eredményeit azzal is meg lehet magyarázni, hogy a világméretű özönvíz rakta le az üledékrétegeket és ágyazta be a kövületeket.
Ami a
yom szó jelentését illeti, a „korszak-nap” elmélet ellenzői rámutatnak, hogy amikor a Biblia egy konkrét számmal együtt használja ezt a szót – jelen esetben „hat nap” -, akkor mindig 24 órás napra utal. Példa erre az, hogy Mózes negyven napig volt a Sínai-hegyen, és Jónás három napot töltött a nagy halban.
További bizonyítékot jelent, hogy a 2Mózes 20:11 a teremtés hat napján szemmel láthatóan huszonnégy órás napokat ért. Az Ószövetségben több mint hétszázszor szerepel többes számban a
yom szó, és ilyenkor mindig huszonnégy órás napot jelent. A bizonyítás azok dolga, akik azt állítják, hogy a
yom szót nem lehet kézenfekvő, természetes jelentésével értelmezni.
Arra az érvre, hogy az első három napot nem lehet szoláris napnak tekinteni, azt válaszolnánk, hogy Isten úgy működtette a természet erőit, ahogyan később a szoláris napokat alakította, és így készítette elő a nap negyedik napon való megteremtését.
A bibliai teremtéstörténet világosan kimondja, hogy „lett este, és lett reggel: első nap”. A Nap nélkül is a nemsokára megjelenő szoláris időbeosztás volt érvényben.
Igaz ugyan, hogy Isten még mindig a teremtés utáni pihenését tölti, de a Szentírás múlt időben beszél a pihenő Istenről, nem pedig jelen időben. A hetedik nap nem folytatódik, hanem egy múltbeli nap volt, amikor Isten „megszűnt teremteni”.
A „korszak-nap” elmélet ellenzői közül sokan hisznek a szoláris napokban és a nemrég bekövetkezett teremtésben, valamint az özönvízben és a látszólagos kor elméletben, s ezzel magyarázzák a kövületek és a geológia bizonyítékait. Amint azt a „korszak-nap” elmélet fenti cáfolata és az egyéb bizonyítékok mutatják, semmi sem kényszerít arra, hogy elvessük a szoláris napok és a nemrégen bekövetkezett teremtés tanát.
Josh McDowell és Don Stewart