2. újjászületés víztől = bemerítkezés vízbe és
A víztől senki sem születik újjá.
A "víztől és szellemtől" - amit Jézus mond - , itt a víznek egész más jelentése van.
És had idézem itt be a meglátásom ezzel kapcsolatban.
Nikodémus mikor a születésről hallott, össze zavaradott, nem értette.
Fontos megérteni mi történik a születéskor, hisz Jézus az Istenben való új életett, az újjászületéshez hasonlítja.
Mikor az ember megszületik, egy új élet jön létre. Amikor egy gyermek megszületik, lát hal érez, sír táplálkozik, elkezd növekedni, megtanul járni ... Látható jele van az életének, sőt növekszik, érzékeli és kapcsolatban van a körülötte levő világgal.
Ilyen az újjászületés. Az Istentől való születés.
Az újjászületéskor egy új élet jön létre, a új gondolkozással, új akarattal, új vágyakkal, új természettel. Az az ember aki újjászületik elkezdi látni, hallani érzékelni, felfogni a szellemi világot.
Él, táplálkozik, növekszik szellemileg. Kapcsolatban van, szellemi Atyjával, beszél vele és hallja. Egy teljesen új élet, ami látható.
Aki nem születik víztől és Szellemtől ... – nagyon érdekes ige, amit sokan félre értenek.
Ezt Jézus Nikodémusnak mondja, egy farizeusnak, azért mert Nikodémus pontosan értette miről van szó. Jézus a Samáriai asszonynak egészen máskép magyarázta, úgy ahogy az az asszony megérthette.
Nikodémus jól ismerte az írásokat, így tisztában volt azzal mit akart Jézus itt mondani. Jézus az Ez. 36-37 re emlékezteti Nikodémust.
Nézzük előszőr a vizet. Sokáig úgy véltem, hogy a Szent Írásra érti Jézus. (Maga Jézus mondja, hogy tiszták vagytok ama beszéd által amit mondtam nektek. Vagy Pál és Péter hasonlítja az Úr igéjét a megtisztító vízhez. Az ige az ami megtisztít á ez az egyi meglátás a víz jelentésének).
De Nikodémus még nem hallotta sem Jézus sem a Tanítványok tanítását az Ígének a vízhez való hasonlítását, így Nikodémus egészen mást kellet, hogy megértsen.
Ezért szerintem, itt, Jézus iegészen másról beszél. Fontos, hogy megértsük Szellemtől és víztől.
Ez 36:25 És hintek reátok tiszta vizet, hogy megtisztuljatok, minden tisztátalanságtoktól és minden bálványaitoktól megtisztítlak titeket.
Ez 36:26 És adok néktek új szívet, és új lelket adok belétek, és elveszem a kőszívet testetekből, és adok néktek hússzívet.
Ez 36:27 És az én lelkemet adom belétek, és azt cselekszem, hogy az én parancsolatimban járjatok és az én törvényeimet megőrizzétek és betöltsétek.
Nézzük előbb ezt az igét. Mind a két kifejezés szerepel. De Maradjunk a víznél.
„Tiszta vizet hintek reátok, hogy megtisztuljatok” ez után az Úr egy új szívet és egy új szellemet is ad. – az új szövetség alapja.
Ezékiel jól értette a tiszta víz, vagyis a megtisztító víz értelmét hisz pap volt. Így Nikodémus is kellet értse, a megtisztító víz értelmét.
Mi volt ez a megtisztító víz. Erről a 4 Móz 19.1-19 olvasunk. A vörös tehént ami bűnért való áldozat volt – ez is Jézusra mutat, főleg az, ahogy ez az áldozat el volt végezve - , teljesen el kellet égetni, a hamuját össze kellet szedni. Ezt a hamut keverték a tiszta vízbe és így vált, az a víz, megtisztító vízzé. A víz, ami a bűnért való áldozatott tartalmazta.
4Móz 19:9 Valamely tiszta ember pedig szedje fel annak a tehénnek hamvát, és helyezze el azt a táboron kivűl tiszta helyre, hogy legyen az Izráel fiai gyülekezetének szolgálatára a tisztulásnak vizéhez; bűnért való áldozat ez.
A tiszta víz, nem tudja lemosni a bűnüket, megtisztítani az életünket, sem a bemerítés, egyedűl Krisztus áldozata. Erről szol a Zsidókhoz írt levél.
Zsid 9:13 Mert ha a bakoknak és bikáknak a vére, meg a tehén hamva, a tisztátalanokra hintetvén, megszentel a testnek tisztaságára:
Utalás a tisztulási szertartásra.
Zsid 9:14 Mennyivel inkább Krisztusnak a vére, a ki örökké való Lélek által önmagát áldozta fel ártatlanul Istennek: megtisztítja a ti lelkiismereteteket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljatok az élő Istennek.
Jézus vére. ami:
Zsid 10:14 Mert egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket.
Krisztus áldozata az ami biztosítja a mi megváltásunkat, tisztulásunkat és az újjászületés alapját, és az új szövetség alapját.
Itt megjelenik az Ezékieli ige …
Zsid 10:16 Ez az a szövetség, melyet kötök velök ama napok után, mondja az Úr: Adom az én törvényemet az ő szíveikbe, és az ő elméjökbe írom be azokat,
Ha nem születtek víztől – milyen víztől? – ami Krisztus áldozatán nyugszik – Jézus tovább menve Utal is a Fiú felemeltetésére, vagyis halálára, áldozatára.
Az újjászületés, Krisztus áldozatán, és annak megtisztító erején nyugszik. Akik elfogadják Jézust és az Ő áldozatát, akik járulnak az áldozat véréhez. Nincs más név ami által lehetne üdvözülni, csak egyedűl Krisztus által.
Péter ezt így írja le:
Pét 1:2 A kik ki vannak választva az Atya Isten eleve rendelése szerint, a Lélek megszentelésében, engedelmességre és Jézus Krisztus vérével való meghintésre: kegyelem és békesség adassék néktek bőségesen.
Víztől és szellemtől
A Szellemtől kifejezést is jól értette Nikodémus, és itt is az Ez.37 – kellet, hogy elébe jőjön.
Ez 37:5 Így szól az Úr Isten ezeknek a tetemeknek: Ímé, én bocsátok ti belétek lelket, hogy megéledjetek.
Ez 37:9 És monda nékem: Prófétálj a léleknek, prófétálj embernek fia, és mondjad a léleknek: Ezt mondja az Úr Isten: A négy szelek felől jőjj elő lélek, és lehelj ezekbe a megölettekbe, hogy megéledjenek!
Ján 3:8 A szél fú, a hová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod honnan jő és hová megy: így van mindenki, a ki Lélektől született.
Lehet látni az összefüggést.
A Szent Szellem jön, akkor amikor akar, onnan ahonnan ő jónak látja. Nem tudjuk, hogyan, miként, egyszerűen jön és cselekszik, és látjuk az eredményét, látjuk a hatását. Érzékelhető az Ő jelenléte.
A Szellem az ami meg elevenít, a Próféta szavára csak a csontok álltak össze, csak hús és bőr, de az élet egyedű a Szellemtől jöhet.
Ef 2:1 Titeket is [megelevenített], a kik holtak valátok ...
A megváltás és az Újjászületés egyedűl az Úr munkáján nyugszik, semmi emberi erölködés, semmi emberi cselekedet, nem képes erre.
Az Úr az aki cselekszik, aki megelevenít, aki újjászül, aki megtisztít, aki az életet és a növekedést adja.
Ján 1:13 A kik nem vérből, sem a testnek akaratából, sem a férfiúnak indulatjából, hanem Istentől születtek.
Fil 1:6 Meg lévén győződve arról, hogy a ki elkezdette bennetek a jó dolgot, elvégezi a Krisztus Jézusnak napjáig:
Fil 2:13 Mert Isten az, a ki munkálja bennetek mind az akarást, mind a munkálást jó kedvéből.
1Kor 3:6 Én plántáltam, Apollós öntözött; de az Isten adja vala a növekedést.
1.
A víz azt mutatja be mi alapján születünk újjá – Krisztus áldozata alapján, a meghintés által.2.
A Szellem, azt, hogy kitől születünk, és hogy ki végzi az újjászületést.Nikodémusnak értenie kellet egy dolgot, hogy ön erőből, a törvény által, külsőségek, ceremóniák és szertartások által nem lehet üdvösséget szerezni, nem lehetünk Isten országának a polgárai.
Gal 6:15 Mert Krisztus Jézusban sem a körülmetélkedés, sem a körülmetéletlenség nem használ semmit, hanem az új teremtés.
Az Üdvösség az Úrtól jön, az Úr végzi, és nem kívűlről befelé, hanem belülről kifelé. Az emberi szív kel megváltozzon, újjá legyen, és ezt csak az Úr képes elvégezni.
A Szent szellem jön és teremt, egy új teremtést hoz létre.
2Kor 5:17 Azért ha valaki Krisztusban van, új teremtés [az]; a régiek elmúltak, ímé, újjá lett minden.
A kőtáblákra véset törvény, és a papírra vetett írás senkin sem segít, ha az csak a külsőt változtatja meg, de a belső érintetlen marad.
Előbb a szív kell megváltozzon, sőt egy teljesen új szív, új szellem – a Szent Szellem által, ez az Ő munkája bennünk.
A Szent Szellem lesz aki a szívbe helyezi az Úr törvényét, így a az ige belülről kifele nyilvánul meg, élet formában. Élővé válik az írás, a Szellem által, és az életünk által.
Nyilvánvalóvá válik bennünk Krisztus és az Ő élete, sőt az Ő élete lesz a mi életünk, és életünk forrása.
Ez az új szövetség, Krisztus által. Ez az Újjászületés következménye, egy új élet Krisztusban.