Szerző Téma: A Szentlélek-keresztségről  (Megtekintve 4810 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4604
  • Nem: Nő
Dátum: 2010. December 26. - 20:57:35
Miben áll a Szentlélek-keresztség? Bizonyos teológiai irányzatok a karizmákkal, azok elnyerésével állítják szoros összefüggésbe. De valóban "csak" erről van szó? Hogyan viszonyul a Szentlélek-keresztség és az újjászületés egymáshoz? Ezeket és más kérdéseket tudunk megbeszélni ebben a topicban.


Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Nem elérhető Csaba

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 12673
  • Nem: Férfi
Válasz #1 Dátum: 2010. December 27. - 14:08:00
Én úgy vélem, hogy a Szent Lélek keresztség és az újjászületés elválaszthatatlanok egymástól, mint tó a vízétől! Ha tóban nincs víz, akkor az csak egy nagy gödör. Viszont, ha a víz csak áll a föld felszínén, akkor az csak egy pocsolya.
Az újjászületés jele nem a karizmák megjelenése, hanem a Lélek gyümölcsének feltünése az ember életében! A karizma ajándékot jelent, s az ige is azt mondja, hogy azt a Szent Szellem osztogatja, kinek-kinek, amiként Ő akarja.
A Lélek gyümölcse a Szent Lélek jelenlétének és munkájának következménye, ezért elkerülhetetlen, hogy megjelenjék az újjászületet ember életében. Ha a tóban víz van, elkerűlhetetlen, hogy nedvesítse és formálja a partot! :)
« Utoljára szerkesztve: 2011. Március 20. - 16:11:13 írta Virág »

'A szeretet nem keresi a maga hasznát...'
1Kor. 13


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4604
  • Nem: Nő
Válasz #2 Dátum: 2011. Március 24. - 16:14:56
Ezek azok az igehelyek, ahol a Szentlélek-keresztség, Szentlélekkel keresztel kifejezések előfordulnak.


1) Én vízzel keresztellek titeket, hogy megtérjetek, de aki utánam jön, erősebb nálam: arra sem vagyok méltó, hogy a saruját vigyem. Ő majd Szentlélekkel és tűzzel keresztel titeket.  Mt 3:11


2) Én vízzel kereszteltelek meg titeket, ő pedig Szentlélekkel fog megkeresztelni." Mk 1:8


3) Én ugyan vízzel keresztellek titeket, de eljön az, aki erősebb nálam, és én még arra sem vagyok méltó, hogy saruja szíját megoldjam: Ő majd Szentlélekkel és tűzzel keresztel titeket, kezében szórólapát lesz, és megtisztítja szérűjét: a gabonát csűrébe takarítja, a polyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel. Lk 3:16-17


4) Íme, az Isten Báránya, aki hordozza a világ bűnét!  Ő az, akiről én megmondtam: Utánam jön egy férfi, aki megelőzött engem, mert előbb volt, mint én.Én nem ismertem őt, de azért jöttem, és azért keresztelek vízzel, hogy ismertté legyen Izráel előtt. Így tett erről bizonyságot János: Láttam, hogy a Lélek leszállt az égből, mint egy galamb, és megnyugodott rajta. Én nem ismertem őt, de aki elküldött engem, hogy vízzel kereszteljek, ő mondta nekem: Akire látod a Lelket leszállni és megnyugodni rajta, ő az, aki Szentlélekkel keresztel.  Jn 1:29-33


5) Amikor együtt volt velük, megparancsolta nekik: "Ne távozzatok el Jeruzsálemből, hanem várjátok meg az Atya ígéretét, amelyről hallottátok tőlem, hogy János vízzel keresztelt, ti pedig nemsokára Szentlélekkel kereszteltettek meg." ApCsel 1:4-5


6) Amikor pedig elkezdtem beszélni, leszállt rájuk a Szentlélek, ahogyan ránk is leszállt kezdetben. Ekkor eszembe jutott az Úr szava, aki így szólt: János vízzel keresztelt, de ti Szentlélekkel fogtok megkereszteltetni. Ha tehát ugyanazt az ajándékot adta nekik is az Isten, mint nekünk, akik hittünk az Úr Jézus Krisztusban, akkor ki vagyok én, hogy akadályozzam az Istent?" Amikor mindezt hallották, megnyugodtak, dicsőítették Istent, és így szóltak: "Akkor tehát a pogányoknak is megadta Isten a megtérést az életre."  ApCsel 11:15-18

Vesd ö. ApCsel 10:44-48 és 2:1-4


7) Hiszen egy Lélek által mi is mindnyájan egy testté kereszteltettünk, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg. 1Kor 12:13

« Utoljára szerkesztve: 2011. Március 24. - 18:30:08 írta Virág »

Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Nem elérhető zsotza

  • Utolsó utáni csavar Isten gépezetében.
  • Törzstag
  • *
  • Hozzászólások: 1077
  • Nem: Férfi
  • Takarító- kistestvér
Válasz #3 Dátum: 2011. Május 02. - 23:21:39
Ezek azok az igehelyek, ahol a Szentlélek-keresztség, Szentlélekkel keresztel kifejezések előfordulnak.

 Hiszen egy Lélek által mi is mindnyájan egy testté kereszteltettünk, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg. 1Kor 12:13


  Különösen ez  az  utolsó  Igehely  erősít  meg  engem  abban,hogy minden újjászületett  keresztény  Szentlélek-keresztelt ,-akár  szól  nyelveken ,akár  nem.

"Leben,und leben lassen!"


Nem elérhető Aksza

  • Barátkozó
  • *
  • Hozzászólások: 205
  • Nem: Nő
Válasz #4 Dátum: 2018. Október 24. - 22:58:20
[valasz author=Virág link=topic=73.msg3060#msg3060 date=1300979696]
Ő majd Szentlélekkel és tűzzel keresztel titeket, kezében szórólapát lesz, és megtisztítja szérűjét: a gabonát csűrébe takarítja, a polyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel. Lk 3:16-17
[/valasz]

Ennek az igerésznek a karizmatikus magyarázatával véleményem szerint komoly gondok vannak.



Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #5 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 12:10:26
1Kor 12:13
Mert hiszen egy Szellem által mi mindnyájan egy testté kereszteltettünk meg, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok; és mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg.

A Szentlélek keresztség célja a hívőknek Krisztus testéhez a Gyülekezethez való csatolása.
Pünkösdkor történik, ami a zsidó ünnep volt - az első zsenge ünnepe - , ekkor születik meg első zsenge ként a Gyülekezet, a Jeruzsálemi tanítványokkal.
A fenti állítást három tény támasztja alá. Az 1Kor 12r 13 a legfontosabb igeszakasz világosan kimondja, hogy mindnyájan megkereszteltettek ugyanúgy, ahogy mindnyájan megitattattak (a Szentlélek bennünk lakozása által). Ez a kijelentés a Khorinthusi gyülekezetre vonatkozott, amelybe a lelki érettség széles skáláját képviselő hívők tartoztak, még a hitben igen gyengék is.
Ha az ,,egy keresztség" az Ef 4r5-ben a szentlélek keresztséget jelenti (ami nagyon is valószínű, akkor ugyanarra a csoportra vonatkozik, akié az ,,egy Úr" és ,,egy hit", azaz minden hívőre.
A Szentlélek Keresztség az üdvösség elnyerésével egyidejű és nem ismétlődik meg
Ha nem az üdvösségre jutás pillanatához kötődne, akkor lennének
olyan hívők, akik megtértek ugyan, azonban, mivel nem részesültek a Szentlélek keresztségében, nem tartoznának Krisztus testéhez,( ez felveti azt a kérdést, hogy lehetne üdvössége valakinek aki nem tartozik Krisztus testéhez?)
A Szentlélek keresztséggel leszünk Krisztus testének tagjaivá, tehát ha valaki keresztség nélkül üdvösséget kaphatna, akkor Krisztus testén kívüli hívőnek kellene tartanunk - ami lehetetlen.
Ha beszélhetünk többszöri Szentlélek keresztségről az ember életében, vagy megismétlődő esemény lenne egy adott hívő, keresztény életében, akkor ez csak úgy történhet meg, ha a hívő először elválik vagy elszakad a testtől, vagyis Krisztus testétől, aztán később megint visszacsatolódik hozzá. Mivel az első, a megtéréssel egyidejű lélekkeresztség a testhez köti a hívőt, csak azért lehetne szükség második lélekkeresztségre, mert a két keresztség közötti időben a hívő elszakadt a testtől. Viszont ez megint lehetetlen, nem lehet ki be ugrálni, Krisztus testéből.
Sokan hivatkoznak, pünkösd megismétlődésére, felhozva az Ap.Csel 8r, Ap.Csel 10. – részeket. A tévedés ott van, hogy ezek a tanítók nem veszik figyelembe, hogy ezek különleges események voltak a Gyülekezet életében. Ap.Csel 8r. – a samaritánusok fogadják be az igét, de szükség volt arra, hogy ezt a tanítványok hitelesítsék, ezért volt szükség Péter és János jelenlétére, de az apostolok mellet a Szentlélek is bizonyságot kellet tegyen, hogy ők is ugyan úgy vették a Szentlelket és ugyan úgy részesülhetnek, tagjai lehetnek a gyülekezetnek, Istennépének.
Különleges esemény volt Apcsel.11. Kornélius, egy pogány százados esete. Péter hirdeti az igét és az igehirdetés közben kitöltetik a Szentlélek a jelenlevőkre. Itt is a hitelesítés Péter és a Szentlélek részéről, hogy a pogányok is részesei lehetnek Isten népének, a Gyülekezetnek. Gondoljunk csak bele, hogy a Jeruzsálemi zsidő hívők, keresztények, mennyire felelőségre vonták Pétert. Egy zsidónak elképzelhetetlen volt, hogy akár egy pogány akár egy Samaritánus valaha is lehet Isten Szentlelkének, Isten népének, és az örök élet részese.
Ap.Csel.11.
17 Ha tehát az Isten hasonló ajándékát adta nékik, mint nékünk is, kik hittünk az Úr Jézus Krisztusban, kicsoda voltam én, hogy az Istent eltilthattam volna?
18 Ezeknek hallatára aztán megnyugovának, és dicsőíték az Istent, mondván: Eszerint hát a pogányoknak is adott az Isten megtérést az életre!
Ef.3.5. .... most kijelentetett az ő szent apostolainak és prófétáinak a Szellem által:
6 Hogy tudniillik a pogányok örökös társak és egyugyanazon test tagjai és részesei az ő ígéretének a Krisztus Jézusban az evangélium által.
Még csak egy utolsó gondolat. Ha megfigyeljük, az Ap.csel. –ben, mindig, mindenki részesült a Szentlélek keresztségben, akár pünkösdkor – mindenki aki jelen volt, úgy minden Samaritánus aki megtért, úgy Kornélius egész háza népe, ugyan úgy János minden tanitványa aki ott jelen volt. Nem volt kivétel. Mert mindannyian egyszerre, megtérésük, hitre jutásuk pillanatában, részesültek a Szentlélek keresztségében, mindnyájan egyszerre lettek Krisztus testének tagjai, a Krisztusba vetett hit által.
Ugyanakkor sehol sem olvasunk az Apostolok cselekedeteiben sem a Bibliában olyan parancsot, hogy imádkozni kell a Szentlélek keresztségéért. Sőt azt látjuk, hogy imádkozás nélkül, az evangélium hallgatása általi hitre jutás, megtérés következtében kapták azt. Viszont a Szentlélek általi betöltekezésért tenni kell, azért imádkozni kell, azért szoros kapcsolatban kell lenni az Úrral. Ezért nem szabad összekeverni a Szentlélek keresztségét a Szentlélekkel való betöltekezéssel.

Tehát röviden
Az Újjászületéskor, minden újjászületett részesül a Szentlélek jelenlétéből, tehát a Szentlélek belép az ember életébe, ugyanakkor megtörténik a Szentlélekbe való belemerülés (Szentlélek keresztség) is Krisztus által, ami a Krisztus testének, a gyülekezetnek a részévé tesz, egy testté keresztel, merít. - 2Kor.12.13.
A Szentlélek jelenléte és a Szentlélek Keresztsége, vagy a Szentlélekbe való bemerítés, egyszeri és megismételhetetlen, vagy nem megismétlődő esemény az ember életében, és ezt Isten által történik az ujjászületésünk pillanatában.
Viszont a Szentlélekkel való betelés, be töltekezés az kérés, parancs felénk, ami tőlünk függ, és ami minden nap, vagyis többszöri és folyamatos esemény az ember életében. A Szentlélekkel való betelés, betöltekezés az ami erőt ad, ami felken, ami megszentel.
Ef.3.19, Ef.5.18 (ApCsel 6:3; ApCsel 6:5; ApCsel 6:8; )

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.


Nem elérhető Kamilla

  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 5877
  • Nem: Nő
Válasz #6 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 16:19:02
Szia Zoli!

Annak alapján, amit írtál, megmagyaráznád ami itt történt?

Apcsel 19,1-7;
Lőn pedig azonközben, míg Apollós Korinthusban volt, hogy Pál, eljárván a felsőbb tartományokat, Efézusba érkezék: és mikor némely tanítványokra talált,Monda nékik: Vajon vettetek-é Szent Lelket, minekutána hivőkké lettetek?
Azok pedig mondának néki: Sőt inkább azt sem hallottuk, hogy ha vagyon-é Szent Lélek.
És monda nékik: Mire keresztelkedtetek meg tehát?
Azok pedig mondának: A János keresztségére.
Monda pedig Pál: János megtérésnek keresztségével keresztelt, azt mondván a népnek, hogy a ki ő utána jövendő, abban higgyenek, tudniillik a Krisztus Jézusban.
Mikor pedig ezt hallák, megkeresztelkedének az Úr Jézusnak nevére.
És mikor Pál reájok vetette kezét, szálla a Szent Lélek ő reájok; és szólnak vala nyelveken, és prófétálnak vala.
Valának pedig a férfiak összesen mintegy tizenketten.

Köszi   :szelid:

Az igazi Krisztus Jézus mindig az Atyára mutat, Őt emeli fel, és dicsőíti. Felé továbbítja a hódolatot, imádatot.


Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #7 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 16:58:43
Röviden.

Nagyon fontos megérteni, hogy az Apostolok Cselekedetei az Egyház születését, létrejütétt, első lépéseit mutatja be. Bemutatja hogyan növekszik, terjed ki egyre jobban.

Először Jeruzsálemben – a zsidók közt - pünkösdkor megszületik, létre jön az egyház. Krisztus teste.  Második lépés Samaria – itt olvasunk ujra a Szent lélek látványos megnyilvánulásárol, harmadik lépés Kornélius aki pogány , itt olvasunk harmadjára.

Fontos lépcső fokok ezek, és szükséges voltak a látható jelek, és éppen a zsidók miatt. Ezzel együtt nem kis felháborodást és zürzavart keltett a zsidó hívek között, úgy akkor amikor samária bevette az igét, úgy akkor amikor a pogány százados kornélius. Ne feljejtsd el, hogy Péternek szüksége volt mennyei látásra, meggyőzésre, ahoz hogy elmennyen. Sőt még azután is sok ideig a zsidók nem igen akartak beletörődni, hogy a pogányoknak is adatott a kegyelem. Ezért volt szükséges hogy látható jelek kövessék ezk megtérését.

A jelek a zsidókért adattak.

1Kor 1:22 Mert egyfelől a zsidók jelt kívánnak, másfelől a görögök bölcseséget keresnek.

1Kor.12.21 A törvényben meg van írva: Idegen nyelveken és idegen ajkakkal szólok e népnek, és így sem hallgatnak rám, azt mondja az Úr.

22 A nyelvek tehát jelül vannak, nem a hívőknek, hanem a hitetleneknek; a prófétálás pedig nem a hitetleneknek, hanem a hívőknek.

Később már nem lehet ezeket tapasztalni.

Az ige meg adja pontosan mi a Szentlélek (bemetrités) jelentése:

1Kor.12.13 Mert hiszen egy Szellem által mi mindnyájan egy testté kereszteltettünk meg, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok; és mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg.

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.


Nem elérhető Kamilla

  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 5877
  • Nem: Nő
Válasz #8 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 17:11:23
Értem.

Várom a kérdésemre a választ   :szelid:

Az igazi Krisztus Jézus mindig az Atyára mutat, Őt emeli fel, és dicsőíti. Felé továbbítja a hódolatot, imádatot.


Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #9 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 17:36:57
Ugyan az a helyzet. (Nem tudtam befelyezni mert a munkában vagyok, és pont jött a főnököm)

Ez is egy különleges eset volt, még a missziók elején. Pál találkozik olyan zsidókkal akik  Keresztelő János tanítványai voltak, akik ugyan bemeritkeztek a “János” keresztségével, tehát a bűnöknek bocsánatára, de sem Krisztus eljöveteléről, haláláról sem feltámadásáról, sem a Szentlélek kitöltetéséről nem hallottak.

Ezért volt szükséges, hogy ott is látható jelek kisérjék Pál bizonyságát a Krisztusról – ahogy mondtam ezek a jelek a zsidókért adattak -

Nagyon érdekes, hogy példáúl a Filep és az etióp komornyik esetében nem olvasunk ilyen megnyílvánulásról.

Krisztus testéhez, az újjászületés által csatlakozunk, az újjászületésünk peddig Isten hatalma által kegyelemből történik, hit által.

Az újjászületésünkkor sok minden törtéik, bemeritettünk a szentlélek által Krisztus testébe, és átjár bennünket a Szentlélek, meg ittatatunk vele, ahogy az ige mondja, tehát lakozást vesz bennünk, el pecsétel bennünket a Szentlélek.

A levelekben seholsem találunk buzdítást arra, hogy keresztelkedjetek meg szentlélekkel, viszont arra igen, hogy teljesedjetek be szent lélekkel. A Szentlélek keresztség az az amikor belekerülünk valamibe (Krisztus testébe) – ami egyszeri esemény, viszont betöltekezni Szentlélekkel, át adni magunkat minnél jobban, azt többször kell tennünk, az egy folyamat, arra igyekeznünk kell.

Mert a Szentlélekkel való beteljesedés és a Szentlélekkel való keresztség közt különbségvan.

 

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.


Nem elérhető Kamilla

  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 5877
  • Nem: Nő
Válasz #10 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 17:56:27

Akkor itt a tanítványok vízbe merítkeztek be, az Úr Jézus nevére, nevébe?

Aztán tette rájuk Pál a kezét, hogy vegyenek Szent Lelket?
És rájuk szánt a Szent Lélek, de nem töltötte be őket?

Az igazi Krisztus Jézus mindig az Atyára mutat, Őt emeli fel, és dicsőíti. Felé továbbítja a hódolatot, imádatot.


Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #11 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 18:08:26
Pál megkeresztelte őket vízbe, aztán Pál rájuk vetette a kezét, részesültek a Szentlélek keresztségében, és betöltötte őket a Szentlélek.

A Szentlélekkel való betöltekezés, többször megtörténhet, látjuk ezt az apostolok esetében. Ők pünkösdkor részesültek a Szentlélek keresztségében, aztán később ismét szükségük volt imádkozniuk, hogy Isten töltese be őket az ő szentlelkével

ApCsel 4:31 Amint könyörögtek, megrendült az a hely, ahol együtt voltak, megteltek mindnyájan Szentlélekkel, és bátran hirdették az Isten igéjét.

 

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.


Nem elérhető Kamilla

  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 5877
  • Nem: Nő
Válasz #12 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 18:12:29

Akkor a két vízbe merítkezés között az volt a különbség, hogy az elsőnél bűnvallást tettek, a másodikban pedig Jézus Nevébe merítkeztek bele a vízbe?

Az igazi Krisztus Jézus mindig az Atyára mutat, Őt emeli fel, és dicsőíti. Felé továbbítja a hódolatot, imádatot.


Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #13 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 18:29:02
A bemeritkezés elsősorban Krisztusról szól, és arról amit ő elvégzet az életünkben.(ahogy erről ìrtam egy másik topikban)

Azok, Jázos tanítványai, nem is hallottak Krisztusról, tehát bemeritésük, a kereszténység, a Krisztus követők  szempotjából érvénytelen. Mert a bemerités nem a Bűnök bocsánatáról szól, hanem Krisztus haláláról és feltámadásáról, és arról, hogy mi ezzel egyek lettünk.

Tehát amikor János tanítványai Pál által bemeritkeztek, akkor a Jézus halálával és Feltámadásban való hitről és az azzal való eggyé lételről tettek bizonyságot.

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.


Nem elérhető Kamilla

  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 5877
  • Nem: Nő
Válasz #14 Dátum: 2022. Szeptember 07. - 18:31:10

Ne haragudj Zoli, de én a konkrét Igét szeretném megérteni, hogy velük mi történt.
Azt, hogy miről szól az Igehely.

Ezt nem lehetne megbeszélni?   :szelid:

Az igazi Krisztus Jézus mindig az Atyára mutat, Őt emeli fel, és dicsőíti. Felé továbbítja a hódolatot, imádatot.