Szia Virág!
Igyekeztem utána nézni, hogy "Elah" valóban "kettes számú" Istent jelent-e, de erre Chuck Smith állításán kívül, mit Te is idéztél, semmilyen bizonyítékot nem találtam. Úgy tűnik, "Elah" jelentése a héberben "tölgyfa". Arámul "Elah" Istent jelent. Az Elah (אֱלָה) az arámi szó az Istenre, nem csak az ábrahámi vallások istenére hanem pogány istenekre is használták.
Tehát a kérdés az, ha esetleg csak két Isten személy létezne, és nem három, akkor mit használt volna a héber?
Az Elohim szót, vagy valóban az "Elah" szót, ahogyan azt Chuck Smith állítja?
Tudja erre valaki a választ?
Forrásokat?
Engem ez nagyon érdekelne...
Szia Lucius!
Utánanéztem pár helyen, egyelőre nem találtam máshol ennek nyomát. Még keresgélek majd a gyülekezeti könyvtárban is.
Az Interneten megtaláltam én is azt, hogy az Elah az arámi nyelven jelenti azt, hogy isten/Isten, és egyes számban.
Chuck Smith személye, már, amennyit tudok róla, eléggé hiteles ahhoz, hogy nem hiszem, hogy szándékosan hamis dolgot közölt volna. A múltkor a Kolossé levél kapcsán olvastam nála ezt az információt, és elmentettem magamnak, nagyon megörülve neki.
https://pcsmith.cccm.com/studies/hungarianhttp://media.pastorchuck.com/hungarian/C2000/51-COL-001-001-text.pdfAz Elah (אֱלָה) az arámi szó az Istenre, nem csak az ábrahámi vallások istenére hanem pogány istenekre is használták.
Az Él, Elohim szavakat is használták általánosságban az istenek megnevezésére, megemlítésére. Ez olyan, mint a magyarban az Isten/isten szavunk. Az Elohim-t használja a Biblia még az angyalokra is - istenfiak. Illetve egyszer még emberekre is Zsolt 82:6, idézi Jézus is.
A Keresztyén Bibliai Lexikon Istennevek címszava alatt egy érdekes megjegyzést találtam, I. kötet, 677. oldal.
"Elohim.
Ez így formailag többesszám ... Az esetek döntő többségében azonban az egy Istenre vonatkozik. Nyelvtanilag több okból lehetséges:
- elvont főnevet a héber konkrét főnév többesszámával képez. A többesszámú forma jelentése: istenség.
- A többesszám intenzitást, erőt, fokozást jelent az egyesszámú formához képest. Ez általános sémi nyelvi jelenség."Ez a fokozás, intenzitás dolog szép szerintem. Arra utal ez is, hogy a teremtés nagy művénél nemcsak egy isteni személy vett részt. Bár a Szentháromság, csak ez alapján nem igazolható, de nem baj.