Szerző Téma: Különböző nézetek a Szentháromság tanáról  (Megtekintve 39682 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 739
  • Nem: Férfi
Válasz #285 Dátum: 2018. December 07. - 07:54:19
A második és harmadik.

Vagy talán úgy is mondhatjuk, hogy aki volt Jézabelben az befolyásol, tanít vagy éppen szál meg mást is, így annak tanítása, cselekedete, és természete nyílvánúl meg.

Vegyük Pl. a Nikolaiták tanítását és cselekedetei, (csak ugyan a Jelenések könyve), ugyan az ami Bálám tanítása volt egykor. Ugyan az a szellemiség, ugyan az a tanítás, ugyanazok a cselekedetek.Tehát, a Nikolaitákban nem Bálám szelleme lakott, hanem Bállám szellemisége de akár Nikolausban akitól a tanítás ered, lakhatott az a szellem aki Bálámban, vagy tanította ugyan az a szellem (démon).


Az is lehet talán, hogy a démonok országában hierarchia uralkodik, és vannak magasabb rendű démonok, akik az alacsonyabb rendűeken keresztül képesek kifejteni átkos hatásukat a Földön, vagyis emberekben. Talán olyan ez, mint amikor azt mondjuk, hogy Nagy Sándor elfoglalta a fél világot. Nagy Sándor az emberein keresztül foglalta el a fél világot, és szellemisége az emberein keresztül nyilvánult meg, vagyis nem ő volt személyesen az, aki a fél világot meghódította.

Ha ez az okfejtés igaz, és "Jézabel szellemisége" (démona) egy magas rangú démon, akkor "jelen lehet" bizonyos emberekben a csatlósain, alattvalóin keresztül is.  Ha ez igaz, akkor lehet, hogy nem is Jézabel szellemét űzik ki emberekből, hanem a csatlósát, amin keresztül Jézabel meg tud nyilvánulni abban az emberben.

Ti mit gondoltok ezekről? Én csak találgatok.

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #286 Dátum: 2018. December 07. - 10:27:59
Idézet
...  Jézabel meg tud nyilvánulni abban az emberben.

Ezzel mit akarsz mondani?
Vagyis most te kit vagy mit értesz Jézabelen?
Egy démont, vagy a történelmi Jézabelt aki valamikor ember volt, s most halott?
« Utoljára szerkesztve: 2018. December 07. - 10:36:34 írta Zoltan »

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.


Elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 739
  • Nem: Férfi
Válasz #287 Dátum: 2018. December 07. - 14:03:35
[valasz author=Zoltan link=topic=993.msg89054#msg89054 date=1544174879]

[/valasz]

Ó, tényleg pontatlanul fogalmaztam. Tehát, " melyen keresztül a Jézabelt befolyásoló démon meg tud nyilvánulni abban az emberben."
« Utoljára szerkesztve: 2018. December 07. - 14:27:24 írta Lucius »

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #288 Dátum: 2018. December 07. - 14:17:49
[valasz author=Lucius link=topic=993.msg89057#msg89057 date=1544187815]

[/valasz]

Neharagudj Lucius de még mindig nem értem.

" melyen keresztül a Jézabelt befolyásoló démon meg tud nyilvánulni."

Min keresztül?

És Mit értesz Jézabel szellemén?
Jézabel szellemét?
Vagy a Jézabelt uraló vagy befolyásoló szellemet (démont)?

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.


Elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 739
  • Nem: Férfi
Válasz #289 Dátum: 2018. December 07. - 16:53:48
[valasz author=Zoltan link=topic=993.msg89058#msg89058 date=1544188669]

[/valasz]

Szóval, Jézabelt befolyásoló korabeli démon befolyásolhat manapság is embereket, akár többet is egyszerre, ha az alattvaló démon társai megteszik, amit parancsol nekik. Ilyformán Jézabel démona uralhat manapság is embereket, akár többet is egyszerre.

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #290 Dátum: 2018. December 07. - 17:03:22
Igen.

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4598
  • Nem: Nő
Válasz #291 Dátum: 2023. Január 12. - 09:13:45
Érdekes összefüggésről olvastam.

"A Mózes 1-ben olvashatjuk, hogy "Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a földet." A héber eredeti szöveg az Isten szóra az ELOHIM-et használja, amely többes számban van, mert az Isten egyes számban EL. Kettes számban ELAH, többesszámban ELOHIM.
Így tehát már a Biblia első sorában a teljes Szentháromságra találunk utalást.

Majd, amikor az embert teremtette, így szól az Ige: "Alkossunk embert a képmásunkra, hozzánk hasonlóvá", többes számot használ itt is, mert az Isten tanácsban az Atya, a Fiú és a Szentlélek vett részt, és megteremtették az embert."
Chuck Smith

Az Elah jelentőségéről nem tudtam, szerintem ez fantasztikus nyelvi sajátosság, hogy az Elohim kettőnél több személyre utal.

Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #292 Dátum: 2023. Január 12. - 20:56:13
 O0

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.


Elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 739
  • Nem: Férfi
Válasz #293 Dátum: 2023. Január 13. - 10:17:37
Érdekes összefüggésről olvastam.

"A Mózes 1-ben olvashatjuk, hogy "Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a földet." A héber eredeti szöveg az Isten szóra az ELOHIM-et használja, amely többes számban van, mert az Isten egyes számban EL. Kettes számban ELAH, többesszámban ELOHIM.
Így tehát már a Biblia első sorában a teljes Szentháromságra találunk utalást.

Majd, amikor az embert teremtette, így szól az Ige: "Alkossunk embert a képmásunkra, hozzánk hasonlóvá", többes számot használ itt is, mert az Isten tanácsban az Atya, a Fiú és a Szentlélek vett részt, és megteremtették az embert."
Chuck Smith

Az Elah jelentőségéről nem tudtam, szerintem ez fantasztikus nyelvi sajátosság, hogy az Elohim kettőnél több személyre utal.

Szia Virág!

Igyekeztem utána nézni, hogy "Elah" valóban "kettes számú" Istent jelent-e, de erre Chuck Smith állításán kívül, mit Te is idéztél,  semmilyen bizonyítékot nem találtam. Úgy tűnik, "Elah" jelentése a héberben "tölgyfa". Arámul "Elah" Istent jelent.  Az Elah (אֱלָה) az arámi szó az Istenre, nem csak az ábrahámi vallások istenére hanem pogány istenekre is használták.

Tehát a kérdés az, ha esetleg csak két Isten személy létezne, és nem három, akkor mit használt volna a héber?
Az Elohim szót, vagy valóban az "Elah" szót, ahogyan azt Chuck Smith állítja?
Tudja erre valaki a választ?
Forrásokat?
Engem ez nagyon érdekelne...  :-\

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4598
  • Nem: Nő
Válasz #294 Dátum: 2023. Január 15. - 16:16:21
Szia Virág!

Igyekeztem utána nézni, hogy "Elah" valóban "kettes számú" Istent jelent-e, de erre Chuck Smith állításán kívül, mit Te is idéztél,  semmilyen bizonyítékot nem találtam. Úgy tűnik, "Elah" jelentése a héberben "tölgyfa". Arámul "Elah" Istent jelent.  Az Elah (אֱלָה) az arámi szó az Istenre, nem csak az ábrahámi vallások istenére hanem pogány istenekre is használták.

Tehát a kérdés az, ha esetleg csak két Isten személy létezne, és nem három, akkor mit használt volna a héber?
Az Elohim szót, vagy valóban az "Elah" szót, ahogyan azt Chuck Smith állítja?
Tudja erre valaki a választ?
Forrásokat?
Engem ez nagyon érdekelne...  :-\

Szia Lucius!

Utánanéztem pár helyen, egyelőre nem találtam máshol ennek nyomát. Még keresgélek majd a gyülekezeti könyvtárban is.
Az Interneten megtaláltam én is azt, hogy az Elah az arámi nyelven jelenti azt, hogy isten/Isten, és egyes számban.

Chuck Smith személye, már, amennyit tudok róla, eléggé hiteles ahhoz, hogy nem hiszem, hogy szándékosan hamis dolgot közölt volna. A múltkor a Kolossé levél kapcsán olvastam nála ezt az információt, és elmentettem magamnak, nagyon megörülve neki.
https://pcsmith.cccm.com/studies/hungarian
http://media.pastorchuck.com/hungarian/C2000/51-COL-001-001-text.pdf


Idézet
Az Elah (אֱלָה) az arámi szó az Istenre, nem csak az ábrahámi vallások istenére hanem pogány istenekre is használták.
Az Él, Elohim szavakat is használták általánosságban az istenek megnevezésére, megemlítésére. Ez olyan, mint a magyarban az Isten/isten szavunk. Az Elohim-t használja a Biblia még az angyalokra is - istenfiak. Illetve egyszer még emberekre is Zsolt 82:6, idézi Jézus is.

A Keresztyén Bibliai Lexikon Istennevek címszava alatt egy érdekes megjegyzést találtam, I. kötet, 677. oldal.
"Elohim.
Ez így formailag többesszám ... Az esetek döntő többségében azonban az egy Istenre vonatkozik. Nyelvtanilag több okból lehetséges:
- elvont főnevet a héber konkrét főnév többesszámával képez. A többesszámú forma jelentése: istenség.
- A többesszám intenzitást, erőt, fokozást jelent az egyesszámú formához képest. Ez általános sémi nyelvi jelenség."


Ez a fokozás, intenzitás dolog szép szerintem. Arra utal ez is, hogy a teremtés nagy művénél nemcsak egy isteni személy vett részt. Bár a Szentháromság, csak ez alapján nem igazolható, de nem baj.


Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 739
  • Nem: Férfi
Válasz #295 Dátum: 2023. Január 16. - 14:30:46
Szia Virág!

Igyekeztem utána nézni, hogy "Elah" valóban "kettes számú" Istent jelent-e, de erre Chuck Smith állításán kívül, mit Te is idéztél,  semmilyen bizonyítékot nem találtam. Úgy tűnik, "Elah" jelentése a héberben "tölgyfa". Arámul "Elah" Istent jelent.  Az Elah (אֱלָה) az arámi szó az Istenre, nem csak az ábrahámi vallások istenére hanem pogány istenekre is használták.

Tehát a kérdés az, ha esetleg csak két Isten személy létezne, és nem három, akkor mit használt volna a héber?
Az Elohim szót, vagy valóban az "Elah" szót, ahogyan azt Chuck Smith állítja?
Tudja erre valaki a választ?
Forrásokat?
Engem ez nagyon érdekelne...  :-\

Szia Lucius!

Utánanéztem pár helyen, egyelőre nem találtam máshol ennek nyomát. Még keresgélek majd a gyülekezeti könyvtárban is.
Az Interneten megtaláltam én is azt, hogy az Elah az arámi nyelven jelenti azt, hogy isten/Isten, és egyes számban.

Chuck Smith személye, már, amennyit tudok róla, eléggé hiteles ahhoz, hogy nem hiszem, hogy szándékosan hamis dolgot közölt volna. A múltkor a Kolossé levél kapcsán olvastam nála ezt az információt, és elmentettem magamnak, nagyon megörülve neki.
https://pcsmith.cccm.com/studies/hungarian
http://media.pastorchuck.com/hungarian/C2000/51-COL-001-001-text.pdf


Idézet
Az Elah (אֱלָה) az arámi szó az Istenre, nem csak az ábrahámi vallások istenére hanem pogány istenekre is használták.
Az Él, Elohim szavakat is használták általánosságban az istenek megnevezésére, megemlítésére. Ez olyan, mint a magyarban az Isten/isten szavunk. Az Elohim-t használja a Biblia még az angyalokra is - istenfiak. Illetve egyszer még emberekre is Zsolt 82:6, idézi Jézus is.

A Keresztyén Bibliai Lexikon Istennevek címszava alatt egy érdekes megjegyzést találtam, I. kötet, 677. oldal.
"Elohim.
Ez így formailag többesszám ... Az esetek döntő többségében azonban az egy Istenre vonatkozik. Nyelvtanilag több okból lehetséges:
- elvont főnevet a héber konkrét főnév többesszámával képez. A többesszámú forma jelentése: istenség.
- A többesszám intenzitást, erőt, fokozást jelent az egyesszámú formához képest. Ez általános sémi nyelvi jelenség."


Ez a fokozás, intenzitás dolog szép szerintem. Arra utal ez is, hogy a teremtés nagy művénél nemcsak egy isteni személy vett részt. Bár a Szentháromság, csak ez alapján nem igazolható, de nem baj.

Kedves Virág!

Köszönöm, hogy próbáltál utána nézni. Én nem jutottam ilyen mélyre, számomra új, amit írtál, hogy elvont főnevet a héber többesszámmal képez,
és ezek szerint az Elohim, mint többes számú főnév nem igazolja önmagában a több isteni személy létét. Az igékből én úgy látom jelenleg, hogy leglább két személy (Atya és Fiú) léte  biztosan igazolható. Beszél a biblia a Szent Lélekről is, azoban azt én nem látom az igékből egyértelműen igazoltnak, hogy a Szent Lélek is külön (harmadik) személy, mert  lehet akár az Atya és a Fiú szelleme is. Persze vannak ennek ellentmondani látszó igék is.

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető Virág

  • Technikai adminisztrátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 4598
  • Nem: Nő
Válasz #296 Dátum: 2023. Január 16. - 15:47:03
Kedves Lucius, az, hogy elvont fogalmat többesszámmal képez a héber, nem jelenti azt, hogy csak így érthető a többesszám. Ez csak árnyalja szerintem a mondanivalót. Az Elohim esetében is. A héber egy nagyon bonyolult és gazdag nyelv. Egy kommentben azt írta valaki, hogy többszólamú. Sajnos én nem tanultam héberül.

A Szentháromsággal kapcsolatban kedves igém a Máté 28-ban a keresztelési parancs. Az "Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevébe".

Én úgy látom, hogy nem lenne megemlítve, ha nem lenne személy a Szentlélek is.


Szemeimet a hegyekre emelem, onnan jön az én segítségem. Zsolt 121:1


Elérhető Lucius

  • újjászületett hívő testvér
  • Aktív fórumozó
  • *
  • Hozzászólások: 739
  • Nem: Férfi
Válasz #297 Dátum: 2023. Január 16. - 17:06:50
Kedves Lucius, az, hogy elvont fogalmat többesszámmal képez a héber, nem jelenti azt, hogy csak így érthető a többesszám. Ez csak árnyalja szerintem a mondanivalót. Az Elohim esetében is. A héber egy nagyon bonyolult és gazdag nyelv. Egy kommentben azt írta valaki, hogy többszólamú. Sajnos én nem tanultam héberül.

A Szentháromsággal kapcsolatban kedves igém a Máté 28-ban a keresztelési parancs. Az "Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevébe".

Én úgy látom, hogy nem lenne megemlítve, ha nem lenne személy a Szentlélek is.

Lehetségesnek tartom, hogy így van.  :szelid:

Az Úr a mi igazságunk...


Nem elérhető zsotza

  • Utolsó utáni csavar Isten gépezetében.
  • Törzstag
  • *
  • Hozzászólások: 1074
  • Nem: Férfi
  • Takarító- kistestvér
Válasz #298 Dátum: 2023. Január 16. - 18:10:13
Több variációt  olvastam,hallottam  a  Szentháromságról.
Közelebb  állok   a  trinitárius felfogáshoz,mint  az  unitáriushoz,
de  elismerem:  közvetlenül,  direkt  nem  tanítja   a  Szentírás  a  háromságot.

Fontos  magyarázat, de  nem  több-látásom   szerint.

"Leben,und leben lassen!"


Nem elérhető Zoltan

  • Moderátor
  • Fórumlakó
  • *
  • Hozzászólások: 3291
  • Nem: Férfi
Válasz #299 Dátum: 2023. Január 17. - 17:51:51
Jn 14:16-17
És én kérem az Atyát, és más vígasztalót ád néktek, hogy veletek maradjon mindörökké. 17 Az igazságnak ama Lelkét: a kit a világ be nem fogadhat, mert nem látja õt és nem ismeri õt; de ti ismeritek õt, mert nálatok lakik, és bennetek marad.

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez;
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké.