Örömhír Fórum

Teológiai témakörök => A Bibliáról => A témát indította: Csaba - 2018. Június 17. - 09:29:15

Cím: "Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 17. - 09:29:15
" Vajjon érted-é, a mit
olvasol?"
(Acs.8:30)


Bizony a Bibliánkat olvasva előfordul velünk is, hogy nem értjük azt, amit olvasunk.
Ilyenkor szívesen hallgatjuk meg mások magyarázatát.
Aztán vannak olyan esetek, amikor évszázados igehely-értelmezéseket automatikusan veszünk át.
Az utóbbi hónapok során számomra világossá vált,hogy ez nem feltétlenül a legcélravezetőbb megoldás, ha valóban szeretnénk megérteni Isten üzenetét.

A Szentírást tanulmányozva azt fogjuk látni, hogy a Bibliának van
RENDELTETÉSE
és CÉLJA.
Ezektől az alapelvektől sosem fog eltérni, esetleg az ember hagyja figyelmen kívül őket, amikor Isten írott igéjét értelmezni, vagy éppen mások számára magyarázni kívánja.

Isten megkíméli az embert attól, hogy önmaga próbálja meghatározni a Biblia RENDELTETÉSÉT, vagy CÉLJÁT.
Teszi ezt oly egyszerű módon, hogy az általa megihletett szent szövegben lejegyeztette azokat az okokat, amiért az írott igéket az embereknek adta.

"Mert amelyek régen megírattak, a mi
tanulságainkra írattak meg: hogy
békességes tűrés által és az Írásoknak
vigasztalása által reménységünk
legyen." (Róma 15:4)
2 Timóteus 3:16-17 Hungarian New
Translation (NT-HU)
16 A teljes Írás Istentől ihletett, és
hasznos a tanításra, a feddésre, a
megjobbításra, az igazságban való
nevelésre;
17 hogy tökéletes legyen az Isten
embere, minden jó cselekedetre
felkészített.

A Bibliának nagyjából ennyi a RENDELTETÉSE, de egyetlen CÉLJA van,
amelynél nincs fontosabb:


János 5:39 Hungarian New Translation (NT-HU)

39 Ti azért kutatjátok az Írásokat, mert azt gondoljátok, hogy azokban van az örök életetek: pedig azok rólam tesznek bizonyságot,

Talán itt kellene kitérnünk arra, hogy a Bibliának nem az a feladata, hogy önmaga
hibátlanságáról, tökéletességéről, csalhatatlanságáról és hatalmáról bizonyságot tegyen, hanem az Úr Jézus Krisztuséról.

Igehelyek sokasága változtathatja meg az értelmét, ha ezek alapján próbáljuk értelmezni őket, s nem követünk kialakult mintákat.

A továbbiakban érdemes lenne megvizsgálnunk néhány igehelyet, amelyekben a ( felekezeti ) értelmezési hagyományok a Biblia rendeltetésének és céljának torzulásához vezettek.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Irma - 2018. Június 18. - 13:32:41
Valóban érdekes kérdés ez főleg azoknak, akik rendszeresen olvasnak Igét. Én mindennap olvasok nekem ez az életem nagyon fontos része. Sokszor van, hogy közvetlenül megszólít az Ige, akkor az olyan mint egy kibomló virág, mert maga a Szent Szellem bontja ki. Az csodálatos élmény. Aztán jönnek olyan Igék, amiket egyszerűen nem tudok hova tenni Akkor azt én odateszem az Úr elé, hogy amennyiben nekem szól konkrétan, akkor tegye számomra Ő érthetővé. Legtöbbször nem azonnal jön a magyarázat, hanem amikor egy olyan szituba kerülök, amelyikben az az Ige irányt mutathat, akkor a Szent Szellem emlékeztet rá. Aztán vannak, amik számomra megfejthetetlenül vannak előttem, ilyen kor mindíg arra az Igére gondolok : A titkok az Úréi, a kijelentett dolgok a mieink.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 21. - 18:39:27
Idézet
Bizony a Bibliánkat olvasva előfordul velünk is, hogy nem értjük azt, amit olvasunk.
Ilyenkor szívesen hallgatjuk meg mások magyarázatát.
Aztán vannak olyan esetek, amikor évszázados igehely-értelmezéseket automatikusan veszünk át.

Az a kérdés merült fel bennem, hogy mely esetekben nevezi a Biblia időnként az Úr Jézust úgy, hogy Ige? Máskor meg Krisztusnak, (vagy más néven)? Mi az üzenete annak, hogy mikor melyik néven van szó az Úr Jézusról?

Az sem mindegy, amikor pl. Pál azt mondja, hogy Jézus Krisztus, legtöbbször azonban úgy beszél róla, hogy a Krisztus Jézus.

Szeretnék ezeken veletek közösen gondolkodni.  :szelid:

 :2smitten:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Június 21. - 19:06:53
Az sem mindegy, amikor pl. Pál azt mondja, hogy Jézus Krisztus, legtöbbször azonban úgy beszél róla, hogy a Krisztus Jézus.


Krisztus Jézus = Felkent Szabadító :) szerintem nyomatékosít, a hamis krisztusoktól különböztet meg így Pál.

   
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 22. - 09:14:36
Köszönöm Kamilla, erre nem gondoltam. Bennem az volt eddig, hogy a messiási voltát hangsúlyozza, amikor a Krisztus név elől van.

Most csináltam egy keresést, inkább fele-fele arányban szerepel a két név, de talán mégis a Jézus Krisztus többször.

Nagyon érdekes, amikor egy mondatban fordul elő a kettő. Pl:

Pál, Isten akaratából Jézus Krisztus apostola az Efezusban élő és Krisztus Jézusban hívő szenteknek...  Ef 1:1

az Isten gyülekezetének, amely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban megszentelteknek, elhívott szenteknek; mindazokkal együtt, akik a mi Urunk Jézus Krisztus nevét, az ő és a mi Urunk nevét bárhol segítségül hívják...  1 Kor 1:2

 :2smitten:



Jó lenne azokat az igehelyeket összegyűjteni Csaba, ahol Jézust Igének nevezi a Biblia.  :szelid:

Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 22. - 11:58:48
[valasz author=Virág link=topic=959.msg86728#msg86728 date=1529651676]

[/valasz]

Jó ötlet!  O0
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 22. - 14:38:13
Pl. Róm.10:17
Zsid.4:12-13
1Pét.1:23
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 27. - 08:08:27
Továbbra is úgy gondolom, hogy amikor egy-egy bibliai kijelentés nem találkozik a gyakorlattal, akkor ezen esetek egyes részeiben megfeledkezünk a Biblia céljáról.
Sokszor hallottam a tradicionális keresztyén gondolkodás követőitől a következő vígasztalást egy-egy nehéz sorsú testvér felé:
''Sok baja van az igaznak, de valamennyiből kimenti az Úr.''
Aztán jött a csalódás.
Vajjon miért?
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Június 27. - 17:32:09
Miért jött a csalódás?
Nem segített az Úr?
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 27. - 18:44:21
[valasz author=Kamilla link=topic=959.msg86762#msg86762 date=1530113529]

[/valasz]

Van amikor segít és van, amikor nem.
Ezt a verset a keresztyén tanítók többsége, úgy értelmezi,mint a hívő embernek tett ígéretett Isten részéről.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Június 27. - 18:51:31
Én azt gondolom, Isten mindig segít, de nem mindig úgy, ahogyan mi várjuk, elképzeljük... a "Csak úgy" topikban írtam ilyesmiről, hogyan látom ezt...
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Június 27. - 19:19:30
Köszönöm Kamilla, erre nem gondoltam. Bennem az volt eddig, hogy a messiási voltát hangsúlyozza, amikor a Krisztus név elől van.

Most csináltam egy keresést, inkább fele-fele arányban szerepel a két név, de talán mégis a Jézus Krisztus többször.

Nagyon érdekes, amikor egy mondatban fordul elő a kettő. Pl:

Pál, Isten akaratából Jézus Krisztus apostola az Efezusban élő és Krisztus Jézusban hívő szenteknek...  Ef 1:1

az Isten gyülekezetének, amely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban megszentelteknek, elhívott szenteknek; mindazokkal együtt, akik a mi Urunk Jézus Krisztus nevét, az ő és a mi Urunk nevét bárhol segítségül hívják...  1 Kor 1:2

 :2smitten:



Jó lenne azokat az igehelyeket összegyűjteni Csaba, ahol Jézust Igének nevezi a Biblia.  :szelid:

Szia Virág!    :int2:
Az jutott eszembe arról, amit írtál, hogy maga Jézus is kétféleképpen nevezi meg saját magát:
Emberfia, és Isten fia... lehet, ezzel is összefügg, hogy mikor Jézus Krisztus, mikor Krisztus Jézus...   :morfondirozik:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 27. - 19:30:46
[valasz author=Kamilla link=topic=959.msg86766#msg86766 date=1530118291]

[/valasz]

Igen, van úgy hogy Isten azzal segít, hogy nem segít.
Ez is a fenyítés egy formája.

A 34. Zsoltárhoz visszatérve:
A mondandójának nincs vége azzal, hogy ''de valamennyiből kimenti az Úr.''
Így folytatódik:
''Megőrzi minden csontját, egy sem töretik meg azokból.''
Ez valójában nem ígéret a hívőknek, hanem egy prófécia az Úr Jézus Krisztusról, amely a tradiciónális ''igehely-dobálózás'' fényében elveszítette a valós üzenetét.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 27. - 22:06:02

A 34. Zsoltárhoz visszatérve:
A mondandójának nincs vége azzal, hogy ''de valamennyiből kimenti az Úr.''
Így folytatódik:
''Megőrzi minden csontját, egy sem töretik meg azokból.''
Ez valójában nem ígéret a hívőknek, hanem egy prófécia az Úr Jézus Krisztusról, amely a tradiciónális ''igehely-dobálózás'' fényében elveszítette a valós üzenetét.

Talán így van, hogy a 20. és 21. vers Jézusra utal, de a 18. vers is erről beszél, ráadásul többes számban:
Akik az Úrhoz kiáltanak, azokat meghallgatja, és kimenti őket minden bajból.

A zsoltár témája is hasonló, Isten megsegíti az igazakat, a hozzá folyamodókat.

Jób 5. fejezete részletei megerősítik ennek a zsoltárnak az üzenetét.

Más igehelyek viszont beszélnek a hívők nyomorúságairól.

A kérdésem, hogy hogyan értsük, mondjuk a 18. verset?

 :2smitten:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 27. - 22:23:07
Talán induljunk ki abból, hogy Isten a saját dicsőségére cselekszik, szeretettel, de igazsággal is egyben.
Nem várhatjuk el Tőle, hogy a ''kiáltozásunkra'' cselekedjék, ha a bajt magunknak okoztuk, vagy esetleg közbeavatkozása más módon sértené az igazságosságát, vagy szuverén hatalmát.
Isten segítségnyújtása egy opció, amely nem jár az embernek alanyi jogon.
A kérdésre a 23. vers tesz pontot.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Zoltan - 2018. Június 28. - 01:58:26
Egyet értek Csabával.
Azt hiszem jól megvilágítja egy Bibliai történet ezt az igazságot:

Dán 3:14-18
Szóla Nabukodonozor, és monda nékik: Sidrák, Misák és Abednégó! Szántszándékból nem tisztelitek-é az én istenemet és nem imádjátok-é az arany állóképet, a melyet felállíttattam?
Ha tehát készek vagytok: mihelyt halljátok a kürtnek, sípnak, cziterának, hárfának, lantnak, dudának és mindenféle hangszernek szavát, leboruljatok és imádjátok az állóképet, a melyet én csináltattam. De ha nem imádjátok, tüstént bevettettek az égő, tüzes kemenczébe; és kicsoda az az Isten, a ki kiszabadítson titeket az én kezeimből?
Felelének Sidrák, Misák és Abednégó, és mondának a királynak: Oh Nabukodonozor! Nem szükség erre felelnünk néked.
Ímé, a mi Istenünk, a kit mi szolgálunk, ki tud minket szabadítani az égő, tüzes kemenczéből, és a te kezedből is, oh király, kiszabadít minket.
De ha nem tenné is, legyen tudtodra, oh király, hogy mi a te isteneidnek nem szolgálunk, és az arany állóképet, amelyet felállíttatál, nem imádjuk.

Sidrák, Misák és Abednégó megvoltak győződve arról, hittek abban, hogy Isten megtudja őket szabadítani – talán pont ez igéretek alapján – , de ugyanakkor tisztában voltak azzal a lehetőségel is, hogy Isten nem fogja ezt megteni.
Szerintem ezt a tiszta őszinte hit és bizalom Istenben.
Kell bízni az igéretében, hinni benne, de ugyanakkor elfogadni azt is, hogy ő cselekedhet másként is mint ahogy azt mi elvájuk, vagy éppen nem tesz semmit.

Én hálát adok az Úrnak, mert ha vissza tekintek az életemre, nagyon sok bajból kimentett az Úr. De volt olyan is amikor nem tette.
Az Úré legyen minden dicsőség.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 28. - 16:46:41
Zoli, én is egyetértek veletek. (Nagyon jó a négy ifjú példája, mert ők ismerték az Írásokat, ezt a zsoltárt is, és mégis az a hit élt bennük, hogy Isten meg tud menteni, de megteheti azt is, hogy nem.) Szinte lehetetlennek érzem, hogy egyetlen egy hívő is lenne, aki minden bajából időben, kevés sérelemmel, kárt nem szenvedve mindig kikerülne. Na, de most már érdekel, hogy akkor miért mondja ezt az ige?

Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 28. - 16:55:52
Talán induljunk ki abból, hogy Isten a saját dicsőségére cselekszik, szeretettel, de igazsággal is egyben.
Nem várhatjuk el Tőle, hogy a ''kiáltozásunkra'' cselekedjék, ha a bajt magunknak okoztuk, vagy esetleg közbeavatkozása más módon sértené az igazságosságát, vagy szuverén hatalmát.
Isten segítségnyújtása egy opció, amely nem jár az embernek alanyi jogon.
A kérdésre a 23. vers tesz pontot.

Ezeket én is így gondolom. A 23. verssel azonban nem értek egyet, mert az az örök élet ígéretével messze felülemelkedik az evilági gondokon.

Persze, ez hatalmas vigasz, hogy miután a földi élet minden szépségével és nehézségével együtt elmúlt, az örök életet Isten mellett töltjük. De ettől még az azok a versek ott vannak egy olyan földi ígérettel, ami nem szokott megvalósulni.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 28. - 16:56:50
[valasz author=Kamilla link=topic=959.msg86768#msg86768 date=1530119970]

[/valasz]

Igen, biztosan errefelé kell keresgélni! Köszönöm Kamilla!  :int2:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Zoltan - 2018. Június 28. - 18:38:23
Gondolkoztam ezen az igén, s szerintem a lényeg és a hangsúly, a bajból való szabaduláson van, és nem azon van, hogy minden sérelem nélkül, vagy minden nehézség, vagy akár következmény nélkűl. Talán itt jön be az, hogy a baj mennyire a bűnünk következménye, vagy éppen mennyire szolgálja Isten dicsőségét, vagy éppen mennyire vagyunk ártatlanok, vagy a gonosz, gonosz emberek ármánykodásának eredménye.
Ha Dávid életét figyeljük, akkor azt láthatjuk, hogy valóban az Űr megtartotta haláláig és minden bajból kiszabadította, ugyanakkor nem mindig azonnal, és nem mindig következmény nélkűl.
Azt hiszem ha vissza tekintünk életünkre mi is ezt láthatjuk –

S talán a 23v. alapján a legnagyobb szabadulás az, amikor az Úr magához veszi övit.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 28. - 19:11:22
Véleményem szerint a 34. Zsoltárnak van egy fontossági sorrendje.
Mivel az írások célja Jézusról bizonyságot tenni (az Úr is ezt sorolta első helyre) én is Krisztusra mutató prófétikus tartalmát helyezem előre.

Mivel hitünk célja a lélek üdvössége, nálam a 2. helyen az örök élet ígérete áll.(23.vers)
3. helyre a földi bajokból való kimenekítést sorolom, ami nem mindig van tetszésünkre,(lásd pl. Dávid kontra Absolon) esetleg a vége a halál pl. Pál, Péter stb.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Június 28. - 19:16:25
Ez más téma, nem tudom, ide illik-e, ha nem, akkor légyszi, tegyétek át.

Olvastam egy másik fórumon, és nem tudom, mit gondoljak.
Ti helyesnek látjátok ezt?
Valóban igaz ez, amit itt Istenről olvasunk?

Idézet
Ádámnak Isten adott egy parancsot. Aztán amikor azt Ádám megszegte, és elbújt Isten elől, valami olyasmi történt, amit nehéz megmagyarázni. A mindentudó Isten, nem tudta, hogy Ádám evett a fáról. Kikövetkeztette és rákérdezett, mert Ádám félt tőle, és így derült ki. Isten ugyan mindent megtud amit akar, de vannak dolgok, amiket nem akar tudni. Nem vizsgálódik folyton. Nem kontroll alatt akar tartani minket, hanem azt akarja hogy a szabad akaratunkból döntsünk jól.

Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 28. - 20:36:54
[valasz author=Kamilla link=topic=959.msg86785#msg86785 date=1530206185]

[/valasz]

Hát ha ez a szöveg az utcán jön velem szemben, lehet hogy megkérdezem:"Hol a kamera?"

A mindent tudó Isten nem tudja, nem akarja tudni. Kikövetkezteti.

Jézus szerint egy verebecske sem esik le a tudta nélkül.
Arról az apróságról, hogy Ádám elbukott, miért tudna, vagy miért akarna tudni?! Kikövetkezteti, majd elégedetten nyugtázza: ''Ez is bejött, nem vész  a Váltságmű terve kárba..."
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Június 28. - 21:02:43

     :like:


Hát igen. Már egy ideje figyelem az ottani egymásgyőzködését a témában, főleg két nick között, és most eljutottak oda, hogy a másik aláírta az ezt a szöveget is tartalmazó hozzászólást.... nos... inkább nem mondok semmit...
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 28. - 22:09:18

Mi történik,ha a Biblia lesz az Élő Ige
Jézus
mellett, helyett?

1Pét.1:23. Mint a kik újonnan
születtetek nem
romlandó magból, de
romolhatatlanból,
Istennek ígéje által, a mely él és
megmarad örökké.

Hát ez:"Ezért én elképzelhetőnek tartom azt,
hogy mivel az Ige értelmezése elég
sok
nehézségbe ütközik, azok a zsidók akik
teljes szívükből szeretik az Igét, és
megőrzik a törvényt, üdvözülhetnek
anélkül hogy Jézust, mint Messiást
elfogadnák. Olyan alapon hogy
az Igét viszont befogadták a
szívükbe, aki a Názáreti Jézus
Krisztus ."
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Június 28. - 22:34:49
[valasz author=Csaba link=topic=959.msg86786#msg86786 date=1530211014]

[/valasz]

Csaba te mit mondanál, mi a helyes válasz, magyarázat?
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 28. - 22:41:55
[valasz author=Kamilla link=topic=959.msg86791#msg86791 date=1530218089]

[/valasz]

Bocsi Kamilla, a hivatkozás időpontjából nem látom, hogy mivel kapcsolatban kérdezel.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Június 28. - 22:53:13
Én nem voltam világos :)

Idézet
Ádámnak Isten adott egy parancsot. Aztán amikor azt Ádám megszegte, és elbújt Isten elől, valami olyasmi történt, amit nehéz megmagyarázni. A mindentudó Isten, nem tudta, hogy Ádám evett a fáról. Kikövetkeztette és rákérdezett, mert Ádám félt tőle, és így derült ki. Isten ugyan mindent megtud amit akar, de vannak dolgok, amiket nem akar tudni. Nem vizsgálódik folyton. Nem kontroll alatt akar tartani minket, hanem azt akarja hogy a szabad akaratunkból döntsünk jól.

E helyett a magyarázat helyett, Te mit mondanál, miért így történt?
Mármint, hogy Isten kérdezett, és Ádámék válaszoltak, stb.
1Móz 3:   
8. És meghallák az Úr Isten szavát, a ki hűvös alkonyatkor a kertben jár vala; és elrejtőzék az ember és az ő felesége az Úr Isten elől a kert fái között.
9. Szólítá ugyanis az Úr Isten az embert és monda néki: Hol vagy?
10. És monda: Szavadat hallám a kertben, és megfélemlém, mivelhogy mezítelen vagyok, és elrejtezém.
11. És monda Ő: Ki mondá néked, hogy mezítelen vagy? Avagy talán ettél a fáról, melytől tiltottalak, hogy arról ne egyél?
12. És monda az ember: Az asszony, a kit mellém adtál vala, ő ada nékem arról a fáról, úgy evém.
13. És monda az Úr Isten az asszonynak: Mit cselekedtél? Az asszony pedig monda: A kígyó ámított el engem, úgy evém.
......


óóóóó, most olvastam az emberünk magyarázatát a felvetett problémára:

Idézet
Valószínű hogy Ádámot az Ige, az Ember Fia kereste, és nem az Atya. Mert ha tudta volna hogy evett a fáról, amikor evett róla, miért kérdezte meg tőle, hogy: avagy talán ettél a fáról amelytől tiltottalak?
Általában ha valaki tud valamit, nem kérdez rá. Nekem ebből az jön le, hogy aki Ádámmal beszélt, az nem tudta hogy Ádám evett a fáról, csak következtetett rá.

Ez egyre kuszább....    :o
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 28. - 23:08:49
Istent ismerve, nem azért kereste és kérdezgette Ádámot, mert nem tudta, hogy hol van.
Tudta, ahogy azt is, hogy éppen bujkál előle.
Tudta jól, hogy miért.
Ádámnak viszont színt kellett vallania.
Maga a Biblia mondja el, hogy a benne leírtak a tanulságunkra és vígasztalásunkra írattak le.
Ádám a színvallás területén is elbukott...
Párhuzamnak hozhatnánk Jób könyvét.
Isten ott Sátánt is megkérdezi merre járt, pedig jól tudta, s azt is hogy mi lesz a párbeszédük folytatása...
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Június 28. - 23:13:02
[valasz author=Csaba link=topic=959.msg86794#msg86794 date=1530220129]

[/valasz]

Igen, én is így gondolom, és még azt is, hogy Isten esélyt adott így Ádámnak és Évának a bűnvallásra, a beismerésre, nem pedig rájuk olvasta bűneiket, azért, hogy megkegyelmezhessen, és nem haltak meg akkor fizikailag, hanem "csak" kikerültek az Édenből és élhettek tovább a Földön.
Meg taán azért is, mert a kígyó is ott volt, mint kísértő, de mint tanú is, és őt sem pusztította el a Teremtő, de megkapta az átkot, hogy mi vár rá a jövőben.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 29. - 18:13:00
[valasz author=Kamilla link=topic=959.msg86785#msg86785 date=1530206185]

[/valasz]

Nevetni lehetne ezen a vélekedésen, először nevettem is. De inkább tragikus. Nagyon torz Istenképe van az illetőnek.

Van egy könyv; Cseri Kálmán - Isten kérdez.
Annak már a fülszövege is érdekes: "Mi gyakran teszünk fel Istennek kérdéseket: miért enged meg valamit, meddig tart még egy próba, miért van szenvedés az életünkben, stb. Olykor azonban Isten kérdez minket.
Kérdéseivel egyrészt eszmélteti, figyelmezteti az embert, másrészt pedig keresi, hívja. Isten (és Jézus Krisztus) minden kérdése mögött az Ő mentő szeretete van. Boldog az, aki becsületesen válaszol Neki."

Csaba is hasonlót írt:
Idézet
Istent ismerve, nem azért kereste és kérdezgette Ádámot, mert nem tudta, hogy hol van.
Tudta, ahogy azt is, hogy éppen bujkál előle.
Tudta jól, hogy miért.
Ádámnak viszont színt kellett vallania.
:like:

Találtam közben egy írást is ebben a témában:
Amikor Isten kérdez | Kecskeméti Baptista Gyülekezet (http://kecskemetibaptista.hu/cikk/istentisztelet/amikor-isten-kerdez)

df1
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 29. - 18:15:22
[valasz author=Zoltan link=topic=959.msg86783#msg86783 date=1530203903]
[/valasz]

[valasz author=Csaba link=topic=959.msg86784#msg86784 date=1530205882]
[/valasz]

Zoli, Csaba, köszönöm szépen a válaszaitokat! Nagyon jó mind a kettő. Gondolkodom rajtuk. :int2:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 29. - 18:43:16
:2smitten:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 29. - 20:16:08

Mt.5:  17. Ne gondoljátok, hogy jöttem
a
törvénynek vagy a prófétáknak
eltörlésére. Nem jöttem, hogy
eltöröljem, hanem inkább, hogy
betöltsem.
  18. Mert bizony mondom néktek, míg
az ég és a föld elmúlik, a törvényből
egy jóta vagy egyetlen pontocska el
nem múlik, a míg minden be nem
teljesedik.''
Ezt az igehelyet sokan értelmezik úgy,
hogy Isten törvényei örök életűek,
változtathatatlanok, kőbe vérett
szentírás, melyeket maga Isten sem
hághat át, változtathat meg.
Tényleg erről számol be a Biblia, vagy
akárcsak az ószövetségi íratok?!
Nézzünk meg egy elég sokat mondó
példát:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 29. - 20:26:39
  3Móz.20:10. Ha valaki más ember
feleségével
paráználkodik, mivelhogy az ő
felebarátjának feleségével
paráználkodik: halállal lakoljon a
parázna férfi és a parázna nő.

Szóval ez Isten törvénye, amit
Mózesnek adott a házasságtörőkkel
szemben.
Ugye nincs szó kivételekről,
bűnbánatról, születendő gyermek
haláláról?!
Isten kő kemény törvénypontot
fektetett le, a végén kérlelhetetlen
halálos ítélettel!!!

Ugye mindenki ismeri Dávid király és
Bethsabé esetét?!
Ha nem itt találod:2Sámuel
11-12.fejezet.

Ennyit arról, hogy Isten nem hághatja
át saját törvényeit, vagy azok
változtathatatlanok, örök érvényűek...

Ja és itt nem holmi rituális
parancsolatról beszélünk...
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Irma - 2018. Június 29. - 21:16:57
Nekem ez az Ige szakasz életem egy nagyon kemény időszakában amolyan támasz volt. Egy rossz / Isten megkérdezése nélküli / döntés következtében elveszítettük a házunkat. Amikor belementünk a fiammal egy jelentős házfelújítási kölcsönbe akkor mindkettőnknek biztos állása, jövedelme volt. Úgy gondoltuk, hogy menni fog. Aztán a dolgok nagyon nem úgy alakultak ahogy mi gondoltuk. Ekkor én teljes szívvel keresni kezdtem Istent, az óriási veszteség nem egyik napról a másikra zajlott le. Mindig amikor azt gondoltuk, hogy már nem lehet rosszabb, akkor még rosszabb lett. Ez volt az az időszak, amikor Isten megtanított teljesen ráhagyatkozni. Nem volt emberi segítség. Végül elvesztettük a házunkat, de ott voltak Isten igéretei, hogy kimenti bajból a Hozzá folyamodókat. Amikor ott voltunk tél közepén hogy el kell hagynunk a házat, de nem volt hova. Akkor egy állás hirdetés kapcsán kaptunk egy gondnoki állást 2 szobás lakással, azonnali költözéssel. Itt laktunk 2 évig, innen tovább vitt minket az Úr egy nagyon kedvezményes albérletbe és egy nagyon jó állásba, majd végül csoda folytán megkaptuk ezt a lakást. Az Úr az eltelt 14 alatt megtanított arra, hogy mi lehetünk hütlenek, de Ő nem lesz az soha. Igaz ez a lakás nem egy 120 négyzet méteres ház Budán, "csak" egy kis másfél szobás lakás a Havannán, de nekem Isten igéreteire emlékeztet mindennap. Nem azt tartotta meg amiért annyit sírtam, könyörögtem Őelőtte, hanem gondoskodott arról hogy megismerjem az Ő gondviselését és végül megjutalmazzon egy olyan lakással, ami a szükségleteimnek teljesen megfelel.

"...    Ha igazak kiáltnak, az Úr meghallgatja, és minden bajukból kimenti őket.
19
    Közel van az Úr a megtört szívekhez, és megsegíti a sebhedt lelkeket.
20
    Sok baja van az igaznak, de valamennyiből kimenti az Úr.
21
    Megőrzi minden csontját, egy sem töretik meg azokból.,,,  "

Nagyon szeretem ezt az Igét, mert belőle meg lehet ismerni  Isten   gondviselését.                             
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 29. - 21:42:53
A 18-19-es vers valóban lehet bátorítás az igazak felé többes számban.
Viszont a 20-21 versek Jézuséi.
:szelid:

Róma 3:10 pedig tesz egy hatalmas kérdőjelet az ''igaz emberek''-fogalma elé.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Irma - 2018. Június 29. - 22:06:08
Tudod Csaba én úgy vagyok vele, hogy Isten valamennyi igérete, Jézusban, Jézus által lehet az enyém.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 29. - 22:34:52
[valasz author=Irma link=topic=959.msg86823#msg86823 date=1530302768]

[/valasz]

Ámen! O0
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 30. - 09:34:00
A 18-19-es vers valóban lehet bátorítás az igazak felé többes számban.
Viszont a 20-21 versek Jézuséi.
:szelid:

Róma 3:10 pedig tesz egy hatalmas kérdőjelet az ''igaz emberek''-fogalma elé.

Más jelentett az Ószövetség korában az igaz, és mást Jézus idejétől. Ezt fontos tudni az igék összevetésénél.

Az Ószövetségben az számított igaznak, aki külsőleg megtartotta a törvényt. (Jézus részben erről is beszél a Hegyi Beszédben. Hogy ideje másként látni, teljesebben a törvényt. Pl. az emberölés kapcsán. Külsőleges megtartása ennek a törvénynek, ha az ember nem ölt meg senkit. De a törvény legmélyebb értelmében, mondanivalójában már több van a puszta nem megtevésnél. A harag, a gyűlölet is olyan, mintha ölnénk a másikat.)

Az Újszövetség idején pedig az számít igaznak, akit Jézus megváltott a bűn állapotából.
(A törvényt a teljes valójában nem tudja megtartani senki. Bűnösek vagyunk mivoltunkat tekintve, minden ember, nincs egy igaz sem.)
Ez az ÓSZ idején még nem volt nyilvánvaló.

Úgy gondolom, hogy Isten is másként használta az igaz szót az ÓSZ idején. Noéról, Jóbról is azt mondta, hogy igaz ember.

df1
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 30. - 09:47:35
Pál a Római levélben az ószövetségi íratokból idéz.
Most nem tudom megnézni a kereszthívatkozást, de a Zsoltárokra mutat.
:szelid:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Június 30. - 10:03:46
Igen, a 14. zsoltárból. Bár, más szavakkal.

De a 34. zsoltárban nem valószínű, hogy úgy értették az igaz szót, mint mi.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 30. - 12:55:06
[valasz author=Virág link=topic=959.msg86836#msg86836 date=1530345826]

[/valasz]

Ez valószínű. Változtat ez valamit a tényeken?
:szelid:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Június 30. - 19:09:12
''Mert nincsen Isten előtt személyválogatás.''  Róm.2:11

Talán kijelenthetjük azt, hogy a tradicionális igeértelmezésben ez az ige azt jelenti, hogy Isten minden emberrel
egyformán bánik. Azonban ezt a megállapítást magában a Bibliában rögzített történetek is cáfolják, nem beszélve a szemmel is látható gyakorlatról.
Egyes embereket felemel, másokat nem. Egyik testvért gazdagon megáldja, a másikat kevésbé. Van akin könyörül és kegyelmez, máson nem.
Ennek ellenére azt tanítja a Biblia, hogy nem személyválogató az Isten!
Mit jelent tehát a Biblia szempontjából a ''személyválogatás''- fogalma, a teljesség igénye nélkül, vizsgáljunk meg néhány igehelyet, amelyek erről beszélnek.


I.Személyválogatás a rossz anyagi helyzet miatt:
Jak.2:1. Atyámfiai ne legyen személyválogatás a ti hitetekben, a mely van a dicsőség Urában, a mi Jézus
Krisztusunkban. 2. Mert ha a ti gyülekezetetekbe bemegy egy aranygyűrűs férfiú fényes ruhában, bemegy pedig egy szegény is szennyes ruhában; 3. És rátekinttek arra, a kin a fényes ruha van, és azt mondjátok néki: Te ülj ide szépen; és a szegénynek ezt mondjátok: Te állj ott, vagy ülj ide az én zsámolyom mellé: 4. Nem mondtatok-é ellent magatoknak, és nem lettetek-é gonosz gondolkozású birákká?

Isten nem tekint senkire hátrányosan a rossz anyagi helyzete miatt, valójában előtte szegények vagyunk mindannyian, hiszen bármink is van, az voltaképpen az Ővé.
''Mert az Úré a föld, s annak teljessége.'' 1Kor.10:26

II. Származástól független kegyelem.
Acs.10:4. Péter pedig megnyitván száját, monda: Bizonynyal látom, hogy nem személyválogató az Isten; 35. Hanem minden nemzetben kedves ő előtte, a ki őt féli és igazságot cselekszik.

A zsidók sokáig abban a tévhitben éltek (egyesek ma is), hogy a kegyelem számukra származásuk miatt alanyi jogon jár.
A nemzetbelieket valójában lenézték...
Isten nem tesz különbséget az ember származása miatt.
Mi sem különböztethetünk meg hátrányosan másokat nemzetiségi hova tartozásuk miatt. Krisztusban egyetlen népe vagyunk Istennek.

"Nincs zsidó, sem görög..., mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban." Gal.3:28

III. A végítélet a törvény ismerete nélkül is elhat.
Róm.2:11. Mert nincsen Isten előtt személyválogatás. 12. Mert a kik törvény nélkül vétkeztek, törvény nélkül vesznek is el: és a kik a törvény alatt vétkeztek, törvény által ítéltetnek meg, 13. (Mert nem azok igazak Isten előtt, a kik a törvényt hallgatják, hanem azok fognak megigazulni, a kik a törvényt betöltik. 14. Mert mikor a pogányok, a kiknek törvényök nincsen, természettől a törvény dolgait cselekszik, akkor ők, törvényök nem lévén, önmagoknak törvényök: 15. Mint a kik megmutatják, hogy a törvény cselekedete be van írva az ő szívökbe, egyetemben bizonyságot tévén arról az ő lelkiismeretök és gondolataik, a melyek egymást kölcsönösen vádolják vagy mentegetik.) 16. Azon a napon, melyen az Isten megítéli az emberek titkait az én evangyéliomom szerint a Jézus Krisztus által.


Összegezhetjük úgy a kérdést, hogy Isten sok féle emberrel sok féle képpen bánik.
Viszont nem bánik senkivel sem az előnyére, sem a hátrányára a rossz anyagi helyzete, a nemzet béli származása miatt. Kegyelme ezektől független, az utolsó ítélet alkalmával pedig nem tesz kívételt a törvényt ismerők, s az azt nem ismerők között.
:szelid:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 01. - 17:25:16
A tanítás
Sionból jön
„Lészen az utolsó időkben, hogy
erősen fog állani az Úr házának
hegye, hegyeknek felette, és
magasabb lesz a halmoknál, és
özönleni fognak hozzá minden
pogányok; És eljönnek sok népek,
mondván: Jertek menjünk fel az Úr
hegyére, Jákób Istenének házához,
hogy megtanítson minket az ő
útjaira, és mi járjunk az ő ösvényein,
mert tanítás Sionból jő, és
Jeruzsálemből az Úrnak
beszéde. ” Ésaiás 2:2-3.

Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 01. - 17:29:44
"Az Úr kijelentette, hogy a tanítás
Sionból jön. Mégis, de sokan hátat
fordítanak Sionnak, mesékre
hallgatva és bálványoknak hódolva!
„Jeruzsálemből az Úr beszéde” –
mégis, sokaknak közömbös Isten
városa. Pedig az Úr hegyéhez fognak
özönleni majd a pogányok.
Az igazi tanítás Sionból származik.
Tévelygések és eretnekségek már
korán, az apostolok életében
megjelentek az egyházban, de akkor
kaptak „hivatalosan” nagyobb teret,
amikor az utolsó izraelita
egyházatyát is – így vagy úgy –
kiiktatták a gyülekezetek
vezetéséből.
Sionból, Jeruzsálemből jön az Úr
beszéde. Nem Rómából, nem a niceai
zsinattól és nem a nemzetektől,
hanem Istennel való megbékélésünk
városából. Ezért, ne vonakodjunk
hallgatni, olvasni és kutatni ezt a
tanítást, mert csak az Igazság
Beszéde, a testté lett Ige, és vele
együtt a Szentlélek által a szívünkbe
írt Törvény az, ami a helyes úton
megtart."
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 01. - 17:42:08
Most mit mondjak erre?!

Aki nem ismer fel egy próféciát az ezer éves krisztusi királyságról, annak valóban a tanítás és Isten beszéde pillanatnyilag is Sionból, Jeruzsálemből érkezik.
Valójában onnét ma a zsidókodáson kívűl nem jő egyéb. Isten beszéde sem árad onnét, a népek sem kovácsoltak szerszámokat a fegyvereikből, s a legfontosabb Jézus sem tért vissza még oda.
S ezer bocs, de így a tanítás továbbra is a keresztyénségből érkezik.
Aki pedig szeret zsidóskodni, az mondjon hallelujákat a fenti és hasonló ige-''értésekért''...
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 15. - 15:16:59
Mt.18:  7. Jaj a világnak a botránkozások
miatt! Mert szükség, hogy
botránkozások essenek; de jaj annak az
embernek, a ki által a botránkozás esik.
  8. Ha pedig a te kezed vagy a te lábad
megbotránkoztat téged, vágd le azokat
és vesd el magadtól; jobb néked az
életre sántán vagy csonkán bemenned,
hogynem két kézzel vagy két lábbal
vettetned az örök tűzre.
  9. És ha a te szemed botránkoztat meg
téged, vájd ki azt és vesd el magadtól;
jobb néked félszemmel bemenned az
életre, hogynem két szemmel
vettetned a gyehenna tüzére.

Jézus talán öncsonkításra sarkall a fenti igehelyen?!
Esetleg túlzásokba esik?!
Nem és Nem!
Egyszerűen tényeket közöl és figyelmeztet!
No, de mire figyelmeztet és a többség miért nem érti, hogy miről van szó?!
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Július 15. - 20:26:45
Talán arra figyelmeztet, hogyha felfedezünk magunkban egy bűnt, akkor azzal teljes erőből, kompromisszumok nélkül szálljunk szembe.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 15. - 20:49:46
[valasz author=Virág link=topic=959.msg86933#msg86933 date=1531679205]

[/valasz]

Vagy újra be kell vezetnünk azt a fura szokást, hogy egy-egy igevers üzenetét az igeszakasszal együtt értelmezzük...
:szelid:
:2smitten:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Július 15. - 20:53:35
Ja, igen. Ezt most elmulasztottam.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 15. - 21:13:42
[valasz author=Virág link=topic=959.msg86936#msg86936 date=1531680815]

[/valasz]

A többség folyamatosan elmulasztja.
:szelid:
Ez az egyik oka a Biblia számtalan értelmezésének. :)
szivetadja
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Zoltan - 2018. Július 15. - 22:01:26
Hogy kell érteni?
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 15. - 22:55:23
[valasz author=Zoltan link=topic=959.msg86938#msg86938 date=1531684886]

[/valasz]

Szia Zoli!
Bármennyire is megszoktuk a 7-9. verseknek nincs önálló értelme.
Jézus a teljes mondandóját a benne hívő gyermekek köré összpontosítja, kezdve a 2. verstől.
A 6. versben pedig el kezdi kidomborítani, hogy mi vár azokra, akik az Őbenne hívő kisgyermeket megbotránkoztatják.
Majd a 10. verstől a 14.-ig folytatja ezt a gondolatot.
Összegezve, bizony jobb lett volna azoknak, ha kezűket, lábukat levágják, saját szeműket kívájják, minthogy a Krisztusban hívő gyermekeknek ártsanak, vagy hitük miatt útálják őket.
Jajj a pedofil papoknak, gyermek gyilkosoknak, s mindenkinek, aki egy Jézusban hívő gyermeket bármilyen módon megront.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Kamilla - 2018. Július 16. - 09:58:57
Mt.18:  7. Jaj a világnak a botránkozások
miatt! Mert szükség, hogy
botránkozások essenek; de jaj annak az
embernek, a ki által a botránkozás esik.
  8. Ha pedig a te kezed vagy a te lábad
megbotránkoztat téged, vágd le azokat
és vesd el magadtól; jobb néked az
életre sántán vagy csonkán bemenned,
hogynem két kézzel vagy két lábbal
vettetned az örök tűzre.
  9. És ha a te szemed botránkoztat meg
téged, vájd ki azt és vesd el magadtól;
jobb néked félszemmel bemenned az
életre, hogynem két szemmel
vettetned a gyehenna tüzére.


Mit jelent, hogy a keze, vagy a lába, vagy a szeme botránkoztatja meg az illetőt?
Mit jelent a "megbotránkoztat" szó?
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Zoltan - 2018. Július 16. - 15:42:10
[valasz author=Csaba link=topic=959.msg86939#msg86939 date=1531688123]

[/valasz]

Elfogadható magyarázat, így van kapcsolódik az előző versekhez.
Úgy gondolom, hogy a másik értelmezés azért van mert a 8-7 a "...megbotránkoztat téged ..." kifejezés van, így úgy érthető, hogy az ember, vagyis a keresztény saját megbotránkozásáról szól, vagyis mikor olyan tesz ami a saját bukását eredményezi.
Viszont a másik megbotránkoztatása (vagyis a másik elesése) okozója a saját elesését okozza.
Így úgy gondolom, hogy az elsődleges értelmezés a tied, de a másik értelmezés is helyén való lehet.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Zoltan - 2018. Július 16. - 15:48:13
Még valamit.
Az előző értelmezés azért van, mert a "gyermekek"-ken - a hitben gyermekeket értik az ige magyarázók. S ezért van az, hogy nem a szó szerinti gyermekekre értik a megbotránkoztatást, így érthető, hogy miért magyarázzák úgy ezt  az igét.
Minden azon múlik, hogyan értelmezzük a "gyermekeken" kifejezést.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 16. - 23:24:40
Sziasztok!
Kamilla először neked válaszolnék.
Nagyon jó kérdéseket tettél fel!
Károli Gáspár a görög
"σκανδαλίσῃ "-szót következetesen mindenhol a ''megbotránkoztat'' - szavunkkal adja vissza. Nem tudom, hogy az ő idejében mi volt a jelentéstartalma ennek a szavunknak, ma eléggé homályos.
Viszont az eredeti görög szónak olyan tartalmi jelentései voltak, mint a ''bűnre csábít'', akadályoz a hitében.
Aki tud picit angolul, annak ajánlom összevetésre a GNB-fordítást.
Viszont a Békés-Dalos újszövetségi fordítás is magáért beszél.
Ugye sokkal érthetőbb Jézus mondandója, a ''ha a te szemed csábít bűnre...'' kifejezés?
Főként, ha pl Mt.5:28-29-ben is ezt a jelentéstartalmat használjuk...
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 16. - 23:32:05
Zoli teljesen egyet értek abban, hogy létfontosságú, hogy mit értünk a szavak alatt!
Az írásmagyarázók is beégtek már párszor.
Én szeretném azt gondolni Jézusról, hogy nem beszélt feleslegesen rébuszokban, s ha azt mondja, hogy ha ''olyanok nem lesztek, mint ezek a gyermekek...'' utánna nem beszél felnőtt emberek megrontásáról.
:szelid:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Zoltan - 2018. Július 16. - 23:38:33
A megbotránkozás nem feltétlenűl bűnre csábitást jelent, hanem jelenthet megütközést, érdekes ebben a két versben megfigyelni

Mrk 14:27
És monda nékik Jézus: Ezen az éjszakán mindnyájan megbotránkoztok bennem; mert meg van írva: Megverem a pásztort, és elszélednek a juhok.

Róm 9:33
A mint meg van írva: Ímé beleütközés kövét és megbotránkozás szikláját teszem Sionba; és a ki hisz benne, nem szégyenül meg.

Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Zoltan - 2018. Július 16. - 23:48:43
Inkább lenne az az értelme amit te is említesz, hogy valami ami akadályoz a hitben, tehát egy akadály ami elesést okoz, megtorpanást a hitben.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 16. - 23:50:27
A megbotránkozás nem tudom mennyi mindent jelenthet.
Én nem használom ezt a szót a hétköznapjaimban.
A Római levélben picit furán hangzik.
Amúgy a görög szót hitbeli akadályoztatás kifejezésére is használták.
Jézus a zsidók számára tényleg azzá lett.
:szelid:
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Július 17. - 07:37:05
Megtörtént eset.

Jó pár éve egy idős lelkész mesélt egy történetet egy családról. A kommunista időszakban vagyunk. A szülők hisznek Istenben, és óvodás korú kislányukat is így nevelik. Étkezésekkor imádkoznak. Egyszer vendégeket hívnak, valamelyik szülő munkahelyéről. Ahogy nekifognak az étkezéshez, a kislány elkezdett imádkozni. A szülők lepisszegték, hogy ezt nem szabad. Ő döbbenten elhallgatott. A kislányt ezután már nem lehetett rávenni sem imádkozásra, sem Istennel való foglalkozásra.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 17. - 08:29:03
[valasz author=Virág link=topic=959.msg86949#msg86949 date=1531805825]

[/valasz]

:(
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Virág - 2018. Július 18. - 18:27:57
A botránkoztatás jelenthet elgáncsolást, akadályozást.

Jelenthet még támadást átélni valaki, valami részéről, és ezért elfordulni és bűnbe esni.
Érdekes, hogy ilyet éltek meg a farizeusok is az Úr Jézussal való találkozásokkor. Vagy a falujabeliek, amikor a zsinagógába betért, Mk 6:1-6. Aki botránkoztat, az nem mindig rossz. Amikor Jézus "támad", belép valaki életébe, megszólítja, arra mindenki válaszol. Vannak akik elfordulnak tőle (megbotránkoznak benne), és vannak akik hozzá térnek.

Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Július 19. - 08:10:07
:like:
Van aki a csunya beszédével, vagy a viselkedésével botránkoztat meg másokat.
Nem tartom valószínűnek, hogy ennek a vége a kárhozat.
Ezért is állítom, hogy Mt. 18.fejezetében a botránkoztatás egy különleges esetéről van szó.
Ezzel sem az írásmagyarázók, sem a hétköznapi keresztyének nem foglalkoznak különösebb módon, simán elő kapják ezt az igehelyet, ha valami nem tetszik nekik...
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Augusztus 01. - 20:31:39
,,Isten azért döntött úgy, hogy
ígéreteket tesz, mert ki akart
választani olyan személyeket, akik a
belé vetett hitből nyernek üdvösséget.
Akiket Isten kiválasztott, azokat a
Szentlélek arra készteti, hogy Isten és
a
Jézus Krisztusban való hit által
éljenek.
A választottakat elvezeti a Jézusban
való hithez, és mindazok, akik hisznek
benne, kétségkívül arra a
következtetésre jutnak, hogy az
ígéretek nekik szólnak. Azok számára,
akik hitetlenségben élnek és halnak
meg, Istennek nincsenek abszolút és
személyes ígéretei: ők nem a
kegyelem, hanem a törvény hatálya
alá
tartoznak, és nekik nem ígéretek,
hanem ítéletek jutnak. Ezek az
emberek egy másik módszert
részesítenek előnyben az ígérettel
szemben, és végül elpusztulnak ostoba
döntésük következtében. Az Úr
választottjai letérnek az önmaguk
erejéből és érdemeik által való
üdvözülés útjáról, és rátérnek a hit
útjára, nyugalmat lelve szívük
számára."
- C. H. Spurgeon -
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Augusztus 01. - 20:35:32
,,Isten azért döntött úgy, hogy
ígéreteket tesz, mert ki akart
választani olyan személyeket, akik a
belé vetett hitből nyernek üdvösséget.
Akiket Isten kiválasztott, azokat a
Szentlélek arra készteti, hogy Isten és
a
Jézus Krisztusban való hit által
éljenek.
A választottakat elvezeti a Jézusban
való hithez, és mindazok, akik hisznek
benne, kétségkívül arra a
következtetésre jutnak, hogy az
ígéretek nekik szólnak.''
Én is úgy gondolom, a Biblia alapján,
hogy Isten kíválasztott embereket,
hogy hit által üdvözűljenek, s
kiváltságos ígéreteik birtokosává tette
őket az örök életre vonatkozólag.
Összefoglalva ők, mi vagyunk Krisztus
egyháza.
De!!!
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Augusztus 01. - 20:46:26

" Azok számára,
akik hitetlenségben élnek és halnak
meg, Istennek nincsenek abszolút és
személyes ígéretei: ők nem a
kegyelem, hanem a törvény hatálya
alá
tartoznak, és nekik nem ígéretek,
hanem ítéletek jutnak."
Ezekkel sincs semmi gond,
olvashatunk róla a Jelenések könyve
20.fejezetében.
Viszont:" Ezek az
emberek egy másik módszert
részesítenek előnyben az ígérettel
szemben, és végül elpusztulnak ostoba
döntésük következtében. "
Szóval szó nincs az egyértelmű
pusztulásukról és még Spurgeont sem
hatalmazta fel Krisztus, hogy helyette
hozzon ítéletet.

Időnként a legnagyobb keresztyén nevektől is meglehet kérdezni:

Vajjon érted-é, amit olvasol?
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Augusztus 01. - 20:54:51
Az utolsó ítélet.
Amikor eljön dicsőségében az
Emberfia és vele minden angyal,
helyet foglal fönséges trónján.
Elébe gyűlnek mind a nemzetek, ő
pedig különválasztja őket
egymástól, ahogy a pásztor
különválasztja a juhokat a kosoktól.
A juhokat jobbjára állítja, a
kosokat pedig baljára. Aztán így
szól a király a jobbján állókhoz:
Jöjjetek, Atyám áldottai, vegyétek
birtokba a világ kezdetétől nektek
készített országot! Éhes voltam,
és adtatok ennem. Szomjas voltam,
és adtatok innom. Idegen voltam, és
befogadtatok. Nem volt ruhám, és
felruháztatok. Beteg voltam, és
meglátogattatok. Börtönben
voltam, és fölkerestetek. Erre
megkérdezik az igazak: Uram, mikor
láttunk éhesen, hogy enned adtunk
volna, vagy szomjasan, hogy innod
adtunk volna? Mikor láttunk
idegenként, hogy befogadtunk
volna? Mikor láttunk betegen
vagy börtönben, hogy
meglátogathattunk volna?
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Augusztus 01. - 20:58:45
És felelvén a király, azt mondja nékik, amennyiben megcselekedtétek eggyel ez én legkisebb atyámfiai közül, én velem cselekedtétek meg.
Mt.25:31-40
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Csaba - 2018. Augusztus 01. - 21:04:43
Jel. 20:12 És látám a halottakat, nagyokat
és kicsinyeket, állani az Isten
előtt; és könyvek nyittatának
meg, majd egy más könyv
nyittaték meg, a mely  az
életnek könyve; és
megítéltetének a halottak
azokból, a mik a könyvekbe
voltak írva, az ő cselekedeteik
szerint.

15, És ha valaki nem találtatott beírva az életnek könyvébe, a tűznek tavába vetteték.
Cím: Re:"Vajjon érted-é, amit olvasol?"
Írta: Zoltan - 2022. Október 21. - 22:44:06
Ézs 53:5
És õ megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van, és az õ sebeivel gyógyulánk meg.

Újjabban megint – és egyre gyakrabban - felbukkan ez az ige, a testi betegsègekből valò gyógyulásra alkalmazva, s a testi gyógyulás biztosítéka ként.
Viszont ha elolvassuk és tanulmányozzuk az egész 53 részt és az Ézsaiás könyvét, akkor megfigyelhetjük, hogy Ezsaiás a bűn betegségéről beszél. Szellemi betegségről. A nép belemerűlt a bálvány imádásba és egyéb bűnökbe. Engedetlen lett Isten felé. Ézsaiás úgy látja a népet mint ami telve van fékéjekkel és halálosan beteg. S kihívta maga ellen Isten haragját és büntetését.

Ézs 1:5-6
Miért ostorozzalak tovább, holott a bűnt növelitek? Minden fej beteg, és minden szív erõtelen.
Tetőtől talpig nincs e testben épség, csupa seb és dagadás és kelevény, a melyeket ki sem nyomtak, be sem kötöztek, olajjal sem lágyítottak.
Péter az Ő levelében ugyancsak ezt az  igét a bűnnel hozza kapcsolatba, és a bűntől való szabadulásra vonatkoztatja: 1Pt.2.20-25
Tehát az az ige, Messiási prófécia arról, hogy a Messiás szellemi gyógyulást hoz. A bűneinktől és a bűn okozta szellemi betegségtől( ből ) gyógyit ki. A legnagyobb betegség az amit e világban is látunk, az Istentől való elidegenülés, a bűn, aminek borzasztó következményei vannak.
A Messiás a szellemi betegséget a bűnt hivatott elvenni, és a szellemi betegségből, a bűnből való gyógyulást hozza el. Ő a bűnre hoz megoldást, a bűnt veszi el, s annak büntetését hordozta el.
A Messiás bűneinket hordozta, azt vette magarára és annak büntetését hordozta el.
Természetesen, a szellemi betegség testi betegséget is okoz, s a mi Urunk Jézus Krisztus amikor itt járt a földön nagyon sok betegséget meggyógyított, és embereket tett szabaddá a démoni megkötözötségekből. De láthatjuk, hogy mindenkor a bűn kérdése volt a legfontosabb számára, s az attól való szabadítás.
Nem akarom azt mondani, hogy nem kell reménységünk legyen abban, hogy az Úr ma is tud gyógyulást adni. De, és mindenkor lehet, sőt kell az Úrhoz jönni imádságban gyógyulásért. De vigyáznunk kell, hogy ne alkalmazzunk olyan igét a testi gyógyulásra ami nem arról beszél.
Jakabb el mondja mit kell tenni, ha beteg valaki:
Jak.5.
13 Szenved-e valaki közöttetek? Imádkozzék! Öröme van-e valakinek? Énekeljen dicséretet!
14 Beteg-e valaki közöttetek? Hívassa magához a gyülekezet véneit, hogy imádkozzanak érte, és kenjék meg olajjal az Úr nevében.
15 És a hitből fakadó imádság megszabadítja a szenvedőt, az Úr felsegíti őt, sőt ha bűnt követett is el, bocsánatot nyer.
16 Valljátok meg azért egymásnak bűneiteket, és imádkozzatok egymásért, hogy meggyógyuljatok. Nagy az ereje az igaz ember buzgó könyörgésének.
Tehát mit mond az Ige?
Az ige nagyon érthetően beszél, s a középpontban Isten hatalma van, vagyis imádkozás, a közös ima, a bűn meg vallása.
Sehol nem olvasom, hogy nekünk kéne parancsolgatni, a betegségnek, vagy akár gonosz szellemeknek. Isten az aki megszabadít, az Úré a szabadítás, az ővé a Dicsőség.

Ugyanakkor komoly félreértéshez vezet, ha azt tanítjuk, hogy Jézus ugyanúgy hordozta el a betegségeinket, mint a bűneinket - „az ő sebei által gyógyultunk meg” (1Pt 2,24) -, a gyógyulást bármikor hit által elvehetjük Istentől, ugyanúgy, ahogy a bűneink bocsánatát is. Eszerint mivel Jézus elhordozta a bűneinket, és elhordozta a betegségeinket, bocsánatot is és gyógyulást is nyerünk, ha hittel megunkévá tesszük Krisztus munkáját. Csak meg kell vallanunk, hogy már meggyógyultunk, és a betegség tünetei is el fognak tünni.
. Ha a betegséghez ugyanaz a hozzáállásunk, mint a bűnhöz, súlyos következményekkel kell számolnunk. Ne csodálkozzunk például, ha egy idő után a betegeken nem könyörülni fogunk a gyülekezetben, hanem vádolni fogjuk őket hitetlenségük miatt.
„Azért nem gyógyultál még meg, mert nincs elég hited! Pedig Jézus már meggyógyított, csak a hitetlenséged miatt nem lett a gyógyulás még a tiéd!”

Ez a teológia elhordozhatatlan terheket rak az amúgy is súlyos terheket cipelő szerencsétlen testvéreinkre.
A gyülekezetben könnyen olyan légkör alakulhat ki, ahol nem egymás terheit hordozzuk, hanem terheinket egymás elől rejtegetjük, nehogy fény derüljön „hitetlenségünkre”. Olyan légkört teremthetünk, melyben mindig pozitívan kell beszélnünk, nehogy megtudják rólunk, hogy problémákkal küszködünk, hiszen az hitetlenségünket tenné nyilvánvalóvá mindenki előtt.  A testvérek másik fele, akik valahogy – Isten kegyelméből – gyógyuláson mentek át, azok meg felfuvalkodna: „ – Bizony nekünk nagyobb, és jobb hitünk van „ –
 De van még ennél is súlyosabb következmény. Ha azt tanítják nekünk, hogy Jézus ugyanúgy hordozta el a bűneinket, mint a betegségeinket, de azt tapasztaljuk, hogy hitünk ellenére még mindig betegek vagyunk, egy idő után meg fogjuk kérdőjelezni bűneink elvételének a tényét is. Nehéz hosszútávon a valóság ellenére hinni! Ha nem tapasztalunk testi gyógyulást, jogosan merül fel bennünk a kérdés: vajon a bűneink bocsánata is ennyire „valóságos”?

Végül egy kérdés: ha igaz lenne az a teológia, mely szerint a gyógyulást bármikor hittel elvehetjük Istentől, miért nem olvasunk egyetlen utalást sem a Bibliában arról, hogy az apostolok (vagy mások) ezzel bátorították volna a betegeket? Vajon miért azt tanácsolta Pál is Timóteusnak, hogy gyakori gyengélkedésére való tekintettel éljen egy kis borral? Miért nem azt mondta neki, hogy hittel vegye el gyógyulását Istentől, hiszen Jézus sebei által már meggyógyult? Remélem, a fentiek fényében a válasz egyértelmű.