John Piper: lehetnek nők lelkipásztorok?
A Biblia kapcsolatot lát a családi élet és a gyülekezet között. Ahogy van jelentősége a családi életben a megkülönböztetésnek – ahol a férj a család feje, vezetője, – úgy van az egyházban is. Ahogy a férfiak otthon bizonyítják a vezetésre való alkalmasságukat (azaz bibliai értelemben „vének”, ami a lelkészek munkaköre), úgy az egyházban is ők azok, akik megkapták ezt a szerepet.
Pál explicit módon kijelenti: „a tanítást azonban az asszonynak nem engedem meg, sem azt, hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendben” (1 Tim 2,12). Ez a két funkció – tanítás és a tekintély gyakorlása – a vének, presbiterek hatásköre. Nem probléma, ha a nő az egyházban szolgál, százféle módon megteheti, de a férfiak vezetésének és tanításának a hivatala jámbor és istenfélő férfiak számára van fenntartva.
Miért nem választott Jézus női apostolokat?
A tizenkettő férfiakból állt. Ez szándékos volt, hiszen mindegyik arra kapott hihetetlenül nagy felhatalmazást, hogy lerakják az egyház alapjait. Olyanok voltak, mint a pásztorok (lelkészek), csak éppen nagyobb hatáskörük volt. De Jézus nőket is elhívott, sőt igen fontos szolgálatra hívta el őket. Ha a Lukács evangéliumának 8. fejezetét elolvassuk, láthatjuk, hogy milyen fontos szerepet töltöttek be a nők a feltámadásnál. Jézus figyelemre méltó tabukat tört meg akkor, amikor a nők szerepét kiemelte. Jézus szembe ment az akkori kulturális szokásokkal, amikor Máriát úgy tanította, hogy közben a lábainál ült, mint ahogy a rabbi növendék ült a tanítója lábánál. A figyelmesség, ahogy a nőkhöz közeledett, ahogy a szükségeikről gondoskodott, továbbá az irgalom, ahogy egy prostituálttal bánt, ugyancsak idegen volt az akkori kultúrától. Jézus maximálisan nő párti volt. Mégis úgy döntött, hogy nem választ női apostolt. És nem azért, mert korának korlátai kötötték volna cselekedetében. Hanem azért, mert a Biblia többi részével összhangban (Mózes 1-2; Ef 5; 1 Kor 11; 1 Tim 2) hitte, hogy az egyház és a család számára az lenne az üdvös, ha férfiak töltenék be a Krisztushoz hasonló, alázatos, gondoskodó, szolgáló-vezetői posztot, és a nők kísérvén őket a maguk figyelemre méltó ajándékaikkal, ezen ajándékokon keresztül segítenék hordozni a vezetéssel járó nehézségeket.
Így nem érzek semmiféle zavart ebben a kérdésben, és imádkozom, hogy az Úr adjon világosságot, hogy lássuk, a kérdés tényleg nem bonyolult: Isten elrendelte, hogy családi és egyházi körben egyaránt a férfiak töltsék be a vezetés és a tanítás különösen felelősségteljes szerepét.